ورود / عضویت
تاریخ 1398/04/24 ساعت 08:54

اسپانسریگ و افزایش مهارت

نگاهی به آمار و ارقام جام جهانی فوتبال زنان

نگاهی به آمار و ارقام جام جهانی فوتبال زنان به نظر می‌رسد فوتبال زنان، به‌رغم دور بودن از فوتبال مردان، با افزایش مهارت بازیکنانش و ورود شرکت‌های بزرگ به عنوان اسپانسر، حالا جذاب‌تر از هر زمان دیگری دنبال می‌شود و به زودی به صحنه داغ رقابت‌ها فوتبالی کشورها و البته تبلیغاتی شرکت‌ها بدل می‌شود. بازی‌ها جام جهانی زنان پربیننده‌ترین برنامه‌های تلویزیونی در انگلیس و فرانسه بوده‌اند.

به گزارش فوتبالدخت افزایش مهارت بازیکنان و انعقاد قراردادهای بالاتر با اسپانسرها، تماشاگران بیشتری را به سمت بازی‌های فوتبال زنان گسیل می‌کند. اوایل ماه جاری، تیم ملی زنان آمریکا در فینال جام جهانی زنان 2019 در لیون فرانسه به مصاف تیم ملی زنان هلند رفت. تیم آمریکا به عنوان قهرمان سه دوره جام مورد توجه همگان قرار گرفته است و در مسابقه فینال نیز توانست هلند را شکست دهد و چهارمین قهرمانی خود را جشن بگیرد. این تیم (تا قبل از بازی فینال 2019) یازده بازی متوالی در رقابت‌های جام جهانی را با پیروزی پشت سرگذاشت و حالا فینال مسابقات را هم برده است. آخرین باخت این تیم در سال 2011 بوده است.

جام جهانی 2019 در سال جاری رکورددار بیشترین تعداد بینندگان تلویزیونی بوده است. در بریتانیا، بازی نیمه نهایی بین دو تیم انگلیس و امریکا که تقریبا نزدیک 12 میلیون بیننده داشت به پربیننده‌ترین برنامه تلویزیونی تا اینجای سال تبدیل شد. علاوه بر این بازی یک‌چهارم نهایی این مسابقات که در آن تیم آمریکا با تیم فرانسه مواجه شد در فرانسه 10.7 میلیون بیننده داشت و به پربیننده‌ترین برنامه تلویزیونی سال در فرانسه تبدیل شد. این آمارها نسبت به آمارهای قبلی بسیار بالاتر هستند.

در سال 2015 حدود 750 میلیون نفر این مسابقات را از طریق تلویزیون و 86 میلیون نفر نیز از دیگر رسانه‌ها مشاهده کردند. فیفا انتظار دارد تعداد بینندگان نهایی مسابقات امسال از یک میلیارد نفر فراتر رفته باشد. این در حالی است که مسابقات جام جهانی فوتبال مردان در سال 2018 حدود 3.5 میلیارد بیننده داشته است. تردیدی نیست که حجم بالای بیننده می‌تواند در ارائه یک بازی باکیفیت نقش مهمی ایفا کند.

براساس داده‌های اُپتا (Opta) که یک شرکت فعال در حوزه آمار و اطلاعات ورزشی است، در جام جهانی زنان، میانگین تعداد پاس‌های هر بازی (معیاری که در میان تیم‌های ماهر در لیگ‌های فوتبال بیشتر است) از 750 پاس در سال 2015 به 830 پاس در سال جاری رسیده است. این افزایش 10 درصدی بالاتر از افزایش آمارها در مسابقات مردان در دوره مشابه است
نگاهی به آمار و ارقام جام جهانی فوتبال زنان


پول یکی دیگر از عوامل مهم است. بین سال‌های 2013 تا 2017 تعداد بازیکنان زن حرفه‌ای و نیمه‌حرفه‌ای در اروپا تقریبا دو برابر شده و به 3600 نفر رسیده است. در سال 2017 اتحادیۀ فوتبال اروپا (UEFA)، که فوتبال را در اروپا اداره می‌کند، حقوق اسپانسر فوتبال زنان را از مردان جدا و راه را برای ورود برندها به این بازار را باز کرد.

براساس آنچه شرکت مشاوره‌ای دیلویت اعلام کرده است حدود ۶۰ درصد از تیم‌های فوتبال زنان اسپانسرهایی متفاوت از تیم‌های مردان خود دارند. این شرکت معتقد است که در جام جهانی بعدی که در سال 2023 برگزار می‌شود، این رقم به 100 درصد خواهد رسید.

منبع: اکونومیست (با کمی دخل و تصرف)


جام جهانی فوتبال زنان, جام جهانی 2019, جام جهانی زنان


دیدگاه شما
دیدگاه ها