ورود / عضویت
تاریخ 1403/01/30 ساعت 17:23

ماینینگ بیت کوین (Bitcoin Mining) چیست؟ و با چه هدفی انجام میشود؟

ماینینگ بیت کوین (Bitcoin Mining) چیست؟ و با چه هدفی انجام میشود؟ ماینینگ بیت کوین (Bitcoin mining) فرآیندی است که طی آن با حل معما یک بیت کوین(بیت کوین چیست؟ ) جدید ایجاد میشود. این فرآیند شامل سیستم های محاسباتی مجهز به تراشه های تخصصی است که برای حل معما های ریاضی با هم رقابت می کنند.

ماینینگ بیت کوین چقدر انرژی مصرف میکند؟

ماینینگ بیت کوین (Bitcoin mining) فرآیندی است که طی آن با حل معما یک بیت کوین(بیت کوین چیست؟ ) جدید ایجاد میشود. این فرآیند شامل سیستم های محاسباتی مجهز به تراشه های تخصصی است که برای حل معما های ریاضی با هم رقابت می کنند. اولین ماینر بیت کوین که معما را حل می کند، بیت کوین پاداش می گیرد. فرآیند ماینینگ همچنین تراکنش های موجود در شبکه ارز دیجیتال را تایید می کند و آنها را قابل اعتماد می کند. 

ماینینگ بیت کوین چیست؟

بیت کوین مدت کوتاهی پس از رونمایی، با رایانه‌های رومیزی دارای واحدهای پردازش مرکزی معمولی (CPU) ماینینگ شد. اما این روند بسیار کند بود. اکنون این ارز دیجیتال با استفاده از استخرهای ماینینگ بزرگی که در بسیاری از مناطق جغرافیایی پخش شده اند، تولید می شود. ماینرهای بیت‌کوین، برای ماینینگ ارز دیجیتال از سیستم‌های ماینینگی استفاده میکنند که مقادیر زیادی برق مصرف می‌کنند.

در مناطقی که برق با استفاده از سوخت های فسیلی تولید می شود، ماینینگ بیت کوین برای محیط زیست مضر تلقی می شود. در نتیجه، بسیاری از ماینرهای بیت‌کوین، عملیات خود را به مکان‌هایی با منابع تجدیدپذیر انرژی منتقل کرده‌اند تا تأثیر بیت‌کوین بر تغییرات آب و هوایی را کاهش دهند.

بهتر است بدانید>>فرصت استثنایی خرید بیت کوین قبل از تایید ETF ها

نکات مهم 

  • ماینینگ بیت کوین فرآیند ایجاد بیت کوین جدید با حل یک معمای محاسباتی است.
  • ماینینگ بیت کوین برای حفظ دفتر کل تراکنش هایی که بیت کوین بر آن استوار است، ضروری است.
  • ماینرها در چند سال گذشته بسیار پیچیده شده اند و از ماشین آلات پیچیده برای سرعت بخشیدن به عملیات ماینینگ استفاده می کنند.
  • ماینینگ بیت کوین به دلیل اینکه با محیط زیست سازگار نیست، بحث و جدل ایجاد کرده است.

ماینینگ بیت کوین مشابه بهره‌گیری از ماشین‌آلات برای استخراج طلا، از سیستم‌های بزرگی مانند مراکز داده استفاده می‌کند. این سیستم‌ها با حل معماهای ریاضی بیت کوین، کوین‌های جدید را تولید می‌کنند. ماینرها با حل معماهای ریاضی، تراکنش‌های شبکه بیت کوین را تأیید می‌کنند و در بلوک‌های جدید آنها را اضافه می‌کنند. این سیستم برای جلوگیری از دوبار خرج کردن استفاده می‌شود و تراکنش‌های بیت کوین در بلاک چین ثبت می‌شوند.

نکته: بیت کوین برای سومین بار در 11 می 2020، پاداش ماینینگ خود را نصف کرد (از 12.5 به 6.25).

پاداش بلوک هر 210،000 بلوک (یا تقریباً هر چهار سال) نصف می شود. پاداش بلوک در سال 2009، 50 بود. در سال 2013، مقدار پاداش به 25 کاهش یافت و در سال 2016، 12.5 شد. در جدیدترین رویداد هالوینگ بیت کوین، به 6.25 تغییر یافت.

یکی دیگر از انگیزه های ماینرهای بیت کوین برای مشارکت در این فرآیند، کارمزد تراکنش است. ماینرها علاوه بر پاداش، از هر تراکنش موجود در آن بلوک نیز کارمزد دریافت می کنند. از آنجایی که بیت کوین به سقف برنامه ریزی شده 21 میلیون کوینی خود می رسد، ماینرها برای پردازش تراکنش هایی که کاربران شبکه می پردازند، پاداش دریافت می کنند. این هزینه ها تضمین می کند که ماینرها همچنان انگیزه ماینینگ و حفظ شبکه را دارند.

در این رابطه بدانید: مقایسه بیت کوین با دلار آمریکا و طلا

معمای ریاضی ماینینگ بیت کوین چیست؟

در مرکز ماینینگ بیت کوین یک معمای ریاضی وجود دارد که ماینرها قرار است برای به دست آوردن پاداش بیت کوین آن را حل کنند. این معما اثبات کار (PoW) نامیده می‌شود، که مرجعی برای کار محاسباتی ماینر های بیت‌کوین است. اگرچه اغلب از آن را پیچیده میدانند، اما معمای ماینینگ در واقع نسبتاً ساده است و می توان آن را به عنوان پروسه حدس زدن توصیف کرد.

ماینرهای شبکه بیت کوین سعی می کنند یک عدد 64 رقمی هگزادسیمال به نام هش بیابند که کمتر یا مساوی با هش موردنظر در SHA256، الگوریتم اثبات کار بیت کوین است. سیستم‌های ماینر از جستجوی فراگیر چشمگیری به شکل واحدهای پردازشگر متعددی استفاده می‌کنند که روی هم چیده شده‌اند و هش‌ها را با سرعت‌های مختلف بیرون می‌دهند (مگا هش در ثانیه (MH/s)، گیگا هش در ثانیه (GH/s)، یا تراهش در ثانیه (TH/s))، حدس زدن تمام ترکیبات 64 رقمی محتمل تا زمانی که به یک راه حل برسند به واحد بستگی دارد. سیستم هایی که عددی کمتر یا مساوی هش را حدس می زنند با بیت کوین پاداش می گیرند.

مثلاً از دوستان خود می‌خواهید عددی بین 1 تا 100 را که فکر کرده‌اید و روی یک کاغذ یادداشت کرده‌اید حدس بزنند. دوستان شما مجبور نیستند عدد دقیق را حدس بزنند. آنها فقط باید اولین نفری باشند که عددی کمتر یا مساوی عدد شما را حدس می زند.

اگر به عدد 19 فکر می کنید و دوستی عدد 21 را حدس میزند، آنها می بازند زیرا 21 بزرگتر از 19 است. اما اگر شخصی 16 را حدس بزند و دوست دیگری 18 را حدس بزند، آن دومی برنده می شود زیرا 18 به 19 نزدیکتر است تا 16. به عبارت بسیار ساده، معمای ریاضی ماینینگ بیت کوین همان وضعیتی است که در بالا توضیح داده شد، به استثنای اعداد هگزا دسیمال 64 رقمی و هزاران سیستم محاسباتی.

  

سختی ماینینگ چیست؟

یکی از اصطلاحاتی که اغلب در ادبیات ماینینگ بیت کوین با آن مواجه خواهید شد، سختی ماینینگ است. سختی ماینینگ به دشواری حل معمای ریاضی و تولید بیت کوین اشاره دارد. دشواری ماینینگ بر نرخ تولید بیت کوین تأثیر می گذارد.

سختی ماینینگ هر 2016 بلوک یا تقریباً هر دو هفته یکبار تغییر می کند. سطح سختی موفقیت آمیز به میزان کارآمدی ماینرها در چرخه قبلی بستگی دارد. این سطح همچنین تحت تأثیر تعداد ماینرهای جدیدی است که به شبکه بیت کوین ملحق شده اند زیرا هش ریت یا میزان قدرت محاسباتی به کار گرفته شده برای ماینینگ ارز دیجیتال را افزایش می دهد. در سال های 2013 و 2014، با افزایش قیمت بیت کوین، ماینرهای بیشتری به شبکه آن ملحق شدند و میانگین زمان کشف یک بلوک تراکنش از 10 دقیقه به 9 دقیقه کاهش یافت.

اما برعکس آن نیز می تواند رخ دهد. یعنی هر چه ماینرها برای یافتن راهکار رقابت کنند، سختی بیشتر می شود. اگر توان محاسباتی از شبکه خارج شود، سختی کاهش می یابد تا ماینینگ آسان‌تر شود.

سطح سختی ماینینگ در مارس 2022، 27.55 تریلیون بود. یعنی احتمال اینکه یک کامپیوتر هشِ کمتری از هدف تولید کند 1 در 27.55 تریلیون است. برای در نظر گرفتن این موضوع، احتمال برنده شدن لاتاری با یک بلیط بخت آزمایی، 91،655 برابر بیشتر از انتخاب هش صحیح در یک بار امتحان است.

همچنین بدانید: تاریخچه هاوینگ بیت کوین از ابتدا تا امروز

اقتصاد ماینینگ بیت کوین چیست؟

با همه این اوصاف، ماینینگ بیت کوین یک سرمایه گذاری تجاری است. سود حاصل از خروجی آن، به سرمایه گذاری انجام شده در ورودی های آن بستگی دارد.

سه هزینه اصلی برای ماینینگ بیت کوین وجود دارد:

برق: با استفاده از برق میتوانید شبانه روز فرایند ماینینگ را اجرا کنید. استفاده از آن می تواند منجر به افزایش قبض برق شود.

سیستم های ماینینگ: برخلاف روایت رایج، رایانه های رومیزی و سیستم های بازی معمولی برای ماینینگ بیت کوین مناسب یا کارآمد نیستند. این فرآیند می تواند چنین سیستم هایی را گرم کند و باعث مشکلات پهنای باند در یک شبکه خانگی شود. سیستم های مدارهای مجتمع با کاربرد خاص (ASIC)، که ماشین‌های مخصوص ماینینگ بیت‌کوین هستند، سرمایه‌گذاری زیرساختی اصلی برای ماینرهای بیت‌کوین هستند. محدوده قیمت برای چنین ماشین هایی می تواند از 4،000 دلار تا 12،000 دلار متغیر باشد. حتی با چنین هزینه های بالایی، یک سیستم مجهز به مدارهای مجتمع با کاربرد خاص، کمتر از یک بیت کوین تولید می کند. ماینرهای بیت‌کوین هزاران سیستم از مدارهای مجتمع با کاربرد خاص را در استخرهای ماینینگ، سازماندهی می‌کنند که شبانه روز کار می‌کنند تا عدد 64 رقمی هگزادسیمال مورد نیاز برای حل یک معمای هش را تولید کنند.

ساختار شبکه: سرعت شبکه و اتصال پایدار اینترنت اهمیت زیادی برای ماینینگ بیت کوین دارد. هزینه های ماینینگ باید کمتر از پاداش بیت کوین باشد تا سوددهی حاصل شود. این فعالیت سرگرمی نیست، بلکه یک سرمایه‌گذاری گران‌قیمت و با شانس شکست بالاست. بیت کوین می‌تواند به عنوان یک فرصت جذاب به نظر برسد، اما همچنان با ریسک‌های زیادی همراه است. کاهش قیمت ارزهای دیجیتال می‌تواند منجر به بروز مشکلات برای کسب‌وکارهای ماینینگ شود. فعالیت ماینینگ بیت کوین در حال حاضر به وسیله شرکت‌های بزرگی کنترل می‌شود، اما شرکت‌های کوچک نیز وجود دارند.

مصرف انرژی بیت کوین

 این فرآیند چه مقدار برق مصرف میکند؟

 

اغلب فرآیند ماینینگ بیت کوین یک فرآیند انرژی بر بوده است. در دهه اول راه اندازی بیت کوین، ماینینگ آن در چین افزایش یافت، کشوری که برای تولید بیشتر برق خود به سوخت های فسیلی مانند زغال سنگ متکی است. جای تعجب نیست که هزینه های انرژی نجومی ماینینگ بیت کوین توجه فعالان تغییرات آب و هوایی را به خود جلب کرده است. آنها این فعالیت را عامل افزایش انتشار گازهای گلخانه ای می دانند. بر اساس برخی برآوردها، فرآیند ماینینگ این ارز دیجیتال به اندازه کل کشورها برق مصرف می کند. اما حامیان بیت کوین مطالعاتی را منتشر کرده اند که ادعا می کنند این ارز دیجیتال عمدتاً از منابع انرژی تجدید پذیر تامین می شود.

نکته ای که باید در مورد این مطالعات به خاطر بسپارید این است که این مطالعات بر اساس فرضیه ها و داده های خود ارزیابی از استخرهای ماینینگ هستند. به عنوان مثال، گزارش کوین شرز (Coinshares) از سال 2019 چندین فرض در مورد منابع انرژی ماینرها در ارزیابی آنها از اکوسیستم ماینینگ بیت کوین ارائه می‌کند.

بیشتر بدانید: از نگاه نیپوتو چگونه در دوران هاوینگ بیت کوین معامله کنیم

ماینینگ بیت کوین چیست؟

ماینینگ بیت کوین فرآیندی است که بیت کوین تولید می کند. این فرآیند شامل سیستم های ماینینگ است که برای حل یک معمای ریاضی و برنده شدن بیت کوین به عنوان پاداش با یکدیگر رقابت می کنند.

هدف ماینینگ بیت کوین چیست؟

ماینینگ بیت کوین دو هدف را دنبال می کند: 

  • بیت کوین تولید میکند.
  • تراکنش ها در شبکه ارز دیجیتال را تایید می کند و به آنها اعتبار میدهد.

ماینینگ بیت کوین الزامی است؟

ماینینگ بیت کوین یک سرگرمی پرهزینه بدون سود تضمین شده است. شما باید روی سیستم های گران قیمت سرمایه‌گذاری کنید، آن‌ها را ۲۴ ساعته روشن بگذارید و قبض‌ برق بالای را بپردازید. در نهایت، هیچ تضمینی وجود ندارد که بیت کوین به دست آورید.

آیا ماینینگ بیت کوین با محیط زیست سازگار است؟

استفاده از انرژی ماینینگ بیت کوین توسط فعالان آب و هوا به عنوان دلیلی بر عدم سازگاری این ارز دیجیتال با محیط زیست مورد انتقاد قرار گرفته است. تخمین زده می شود که فرآیند ماینیگ بیت کوین به اندازه کل کشورها برق مصرف می کند. همانطور که جهان به سمت منابع تجدیدپذیر انرژی روی می آورد، انتظار می رود ماینینگ بیت کوین با محیط زیست سازگارتر شود.

منبع خبر: https://nipoto.com/mag/what-is-bitcoin-mining/



دیدگاه شما
دیدگاه ها