ورود / عضویت
تاریخ 1398/05/08 ساعت 10:24

روایتی از سقوط سپیدار قائمشهر و استقلال ساری

فوتبال بانوان در مازندران؛ اشتیاقی بربادرفته و اندوهی در دل مانده

فوتبال بانوان در مازندران؛ اشتیاقی بربادرفته و اندوهی در دل مانده دو تیم لیگ برتری فوتبال و فوتسال زنان مازندران به دسته پایین‌تر سقوط کردند.

به گزارش فوتبالدخت به نقل از خبرگزاری صداوسیما مرکز مازندران، وقتی بالباس متحدالشکل وارد رستوران می‌شوند، همه (زن و مرد) چهره‌ای متعجب به خود می‌گیرند و لبخند می‌زنند چنان‌که گویی ورزشکار زن خوش قد و قامت، موجودی عجیب‌وغریب و یا حتی حیرت‌آور است.

شاید این نگاه جامعه که زنان ورزشکار تعجب‌برانگیزند، به مسئولان تزریق‌شده و یا شاید هم عکس این قضیه صادق باشد، حالا اهمیت چندانی ندارد چون فوتبال زنان به‌ویژه در مازندران با چالشی جدی روبرو شده است به‌طوری‌که در سال گذشته دو تیم فوتبال و فوتسال زنان مازندران به لیگ دسته یک، سقوط کرد.
اما نتایج ضعیف، شکست‌های پی‌درپی و سنگین و قعرنشینی آن‌هم از ابتدا تا انتهای فصل، خود گویای وضعیت نابسامان سپیدار در فوتبال و استقلال در فوتسال است.

کم‌تجربگی و جوانی، دلایل سقوط


تیم فوتبال سپیدار از بیست‌ودو بازی انجام‌شده خود، فقط هفت امتیاز کسب کرد و با یازده گل زده و ۹۹ گل خورده و ۱۹ شکست در کل فصل که بیشترین شکست بوده، از انتهای جدول لیگ فوتبال زنان ایران تکان نخورد.
سارا آذری سرمربی تیم فوتبال سپیدار قائم‌شهر با تأکید بر اینکه شرایط لیگ برتر با لیگ دسته اول کاملاً متفاوت بود گفت: اولین سالی بود در لیگ برتر بازی کردیم و به‌واقع هم با دستانی خالی وارد مسابقات شدیم.
وی افزود: نبود اسپانسر مالی و استفاده از بازیکنان نوجوان و جوان که بیشتر آن‌ها دهه هشتادی بودند، امکان رقابت با تیم‌های قدرتمند را از تیم بی‌تجربه ما گرفته بود.
آذری بابیان اینکه نبود پخش تلویزیونی به ورزش زنان ضربه زده است، گفت: بحث اول اسپانسرها دیده شدن و تبلیغات است اما وقتی در ورزش زنان هیچ تصویری به بیرون درز نمی‌کند، قاعدتاً اسپانسر هم رغبتی برای ورود به این عرصه نخواهد داشت.
وی با اعلام اینکه گاهی مجبور بود برای انجام یک بازی بیش از ۶۰ ساعت را در اتوبوس سفر کند افزود: واقعیت تلخ این است که متأسفانه پول قرارداد یک بازیکن درجه سوم فوتبال آقایان، هزینه یک‌فصل یک تیم زنان را پوشش می‌دهد و این نابرابری باید با مدیریت مسئولان رفع شود.
تیم زنان سپیدار مازندران


استقلال ساری، تیمی که درنهایت سقوط کرد


تیم فوتسال استقلال ساری نیز در بیست بازی لیگ برتری فقط ۴ امتیاز به دست آورد و با یک پیروزی، یک تساوی و ۱۸ شکست شرایط بسیار سختی را در فصل ۹۷-۹۸ تحمل کرد.
استقلال ساری فصل قبل‌تر هم از بیست‌ودو بازی ۷ امتیاز اندوخته بود و یازدهم شد و درنهایت با رایزنی‌های انجام‌شده با فدراسیون توانست در لیگ برتر ماندنی شود.
رعنا محمدی سرمربی استقلال ساری بابیان اینکه تیمش در سومین فصل حضور خود نتوانست از سهمیه مازندران دفاع کند، گفت: به دلیل سقف مالی که در باشگاه وجود داشت موفق نشدیم تیمی قدرتمند برای لیگ آماده کنیم و بسیاری از بازیکنان درجه‌یک لیگ که مازندرانی هم هستند، حاضر نشدند در تیم ما بازی کنند.
وی افزود: تیم دربازی‌های لیگ جنگنده و باکیفیت فوتبال بازی می‌کرد و مشکل فنی خاصی در تیم نبود که وجود ملی پوشان متعدد در رده‌های سنی مختلف، گواهی بر این مدعاست.
محمدی بابیان اینکه نداشتن پول موجب شد در برخی بازی‌ها حاضر نشویم و باخت فنی بدهیم، گفت: از ارگان‌های مختلف استان درخواست کمک کردیم اما کسی به کمک ما نیامد، باید توجه داشت که ورزش زنان نیاز به دیده شدن دارد که متأسفانه تابه‌حال محقق نشده است.
سرمربی استقلال ساری افزود: در بسیاری از استان‌ها مدیران کل ورزش و جوانان، اسپانسرها و خبرنگاران برای دیدن و پوشش بازی زنان به ورزشگاه می‌آمدند اما در مازندران ورود آقایان به سالن ممنوع است و این امر از انگیزه بچه‌ها کاسته است.

رسانه‌ها وارد شوند، بخش اعظمی از مشکلات حل می‌شود


محمدحسن محمدی کیادهی مالک استقلال ساری گفت: برای موفقیت تیم سه عامل بازیکنان، باشگاه و ادارات دخیل هستند و در ساختار کنونی ورزش کشور، هرکدام از این سه دچار ضعف شود، مشکلات عدیده به سمت تیم‌ها سرازیر می‌شود.
وی بابیان اینکه ادارات دولتی پول همه خدمات ارائه‌شده را بدون گذشت مطالبه می‌کنند افزود: برای درخواست کمک از ادارات دولتی دست کسی به سمت قلم نمی‌رود و باوجود چنین اوضاعی، تنها درخواست ما این است هزینه خدماتی مثل پزشک، آمبولانس، نیروی انتظامی و غیره را از تیم‌ها دریافت نکنند تا کمکی به آن‌ها شود.
محمدی کیادهی گفت: اسپانسر به ورزش زنان ورود نمی‌کند چون ورزش زنان دیده نمی‌شود و حتی با پخش چند ثانیه مسابقات در اخبار، اسپانسرها به‌طور محسوسی به فعالیت رغبت پیدا می‌کنند که نشان می‌دهد تا رسانه نباشد این مشکلات پابرجا خواهند ماند.
مالک تیم فوتسال استقلال ساری، بابیان اینکه وجود یک تیم لیگ برتری موجب روشن بودن چراغ ورزش زنان است گفت: اولویت فعالان عرصه ورزش زنان تنها فرهنگ‌سازی است و کسی از این راه درآمدی ندارد که موجب می‌شود زنان در بالاترین سطح استعداد خود را به نمایش درآورند.
فوتبال زنان در مازندران؛ اشتیاقی بربادرفته و اندوهی در دل مانده


صنعت نیست، پول نیست، پس باید راه چاره‌ای یافت


فاطمه بوداغی نایب‌رئیس امور زنان هیئت فوتبال مازندران گفت: نبود صنعت و شرکت‌های تولیدی بزرگ به‌طورکلی ورزش استان را تحت‌الشعاع قرار داده است و اگر خیرین و شرکت‌های کوچک نیکوکار نبودند، شرایط سخت‌تر می‌شد.
وی افزود: بازیکنان باکیفیت از استان کوچ کردند و الان با قراردادی ۵۰-۶۰ میلیون تومانی مشغول بازی هستند و این بی‌تجربگی بازیکنان به تیم‌های ما ضربه زده است.
بوداغی گفت: برای حل این مشکل دو راه وجود دارد: اول، فدراسیون و بالأخص هیئت فوتبال راهکاری بی اندیشد که تیم‌های بزرگ لیگ برتری مردان بخشی از هزینه خود را به تیم داری در زنان اختصاص دهند؛ دوم، درخواست از استاندار برای اینکه شرکت‌های مالیات‌دهنده استان، وجه مالیات خود را در ورزش هزینه کنند تا بدین شکل هم تخفیفی به آن‌ها داده شود و هم ورزش رونقی بیاید.
نایب‌رئیس هیئت فوتبال امور زنان گفت: باید پای رسانه را به ورزش زنان باز کرد چون کلید حل ماجرا در ورود رسانه است، رسانه نقش بسزایی در معرفی استعداد زنان دارد.
با توجه به مطالب گفته‌شده، تنها بودن ورزش زنان سال‌هاست که به یک‌رویه تبدیل‌شده است اما تلخ‌تر از آن تنها گذاشتن آنان است آن‌هم در شرایطی که در کمترین فرصت‌های داده‌شده بیشترین افتخارات را به دست آوردند.
فوتبال زنان در مازندران؛ اشتیاقی بربادرفته و اندوهی در دل مانده



سپیدار قائمشهر, سپیدار مازندران, سارا آذری, رعنا محمدی, محمدحسن محمدی کیادهی, فاطمه بوداغی


دیدگاه شما
دیدگاه ها
M:
این جوری که مسئولین مشکلات ورزشکارا رو به هم پاس میدن بارسا تو بازیاش نمیکنه
همیشه میخوان آزمون و خطا کنن انگار بچه ۲ سالهن
خب ببینید قهرمان فصل قبل،فصل قبلتر چطور قهرمان شده الگو برداری کنید
اگه مشکل رسانه و اسپانسره خب برا همه تیمها همینه، مگه نیس؟
اگر هم قرار نیست به ورزش بانوان بها بدید مردونه بگین لعنتیا، چرا اذیت میکنید آخه
اصلا ۲سال،۳سال تیم نداشتع باشین بازیکنا برن تیمهای دیگه تا زیرساختهای لازم فراهم شه، نساجی چند سال دسته ۱ بود؟
باز میگن چرا مهاجرت میکنن و پناهنده میشن و...
مملکت گل و بلبل همینه ..