ورود / عضویت
تاریخ 1402/07/30 ساعت 11:47

چرا ورزش ژیمناستیک به کودکان توصیه میشود؟

چرا ورزش ژیمناستیک به کودکان توصیه میشود؟ ورزش ژیمناستیک باعث افزایش قدرت کودکان و تراکم عضلات می‌شود و به حفظ تعادل آن‌ها کمک می‌کند. این ورزش دروازه‌ای برای دیگر ورزش‌ها همچون هندبال، والیبال، فوتبال و غیره است. به طوری که ژیمناستیک مادر دیگر ورزش‌ها محسوب می‌شود.

بهترین سن برای آغاز تمرینات آن ۵ تا ۶ سالگی است و در صورتی که روزانه و به صورت مرتب انجام شود مهارت حرکتی بهبود پیدا می‌کند. در باشگاه ژیمناستیک کودکان در مشهد این رشته ورزشی به صورت مبتدی و حرفه‌ای آموزش داده می‌شود. با آنیل ژیمناستیک کودکان می‌توانند آن را از مبتدی تا پیشرفته دنبال کنند.


مزیت ورزش ژیمناستیک

 

  1. با ورزش ژیمناستیک کودک متکی به خودش است.
  2. به دلیل ذات اجتماعی که کودک دارد شخصیت جذاب و گرمی خواهد داشت.
  3. در به وجود آمدن استقامت و مقاومت به او کمک خواهد شد.
  4. خواهند آموخت که به رقابت در کار خود اهمیت دهند.
  5. کودکان در سن ۴ تا ۶ سال مایل به انجام فعالیت‌های جهشی، پریدن، دویدن و بازی‌های پرتحرک خواهند بود و با این ورزش نیازشان رفع می‌شود.

آیا ژیمناستیک باعث کوتاه شدن قد می‌شود؟

بلند شدن قد با صفحات رشد بدن مرتبط است. ورزش در حد آماتور از رشد قد کودک جلوگیری نمی‌کند، بلکه به عنوان محرک هورمون‌های رشد و محرک صفحات رشد و استخوان‌ها به افزایش وزن کمک می‌کند. تاثیر ژیمناستیک تنها در بلوغ جنسی و رشد استخوانی دختران است. البته شدت تمرینات، این تاثیر را بیشتر می‌کند. کسانی که تمرینات بلند مدت و دشوار انجام می‌دهند، تحت تاثیر بلوغ جنسی و تراکم استخوانی بیشتری هستند. در نتیجه کودکی که می‌خواهد ورزش حرفه‌ای و بلند مدت ژیمناستیک را دنبال کند، باید پیش از سن بلوغ یا از سن ۶ تا ۹ سالگی این ورزش را شروع کند.

ژیمناستیک دختران و پسران

اینکه کودک می‌تواند ورزش ژیمناستیک را انجام دهد یا نه به عوامل مختلفی بستگی دارد. طبق سفارش کارشناسان این ورزش بر روی آمادگی بدنی تمرکز دارد، بدین گونه که این امکان برای کودک فراهم است تا طبق توانایی بدن خود و قابلیت‌هایش کلاس‌های ژیمناستیک آموزشی را آغاز کند. یعنی در زمانی که آمادگی جسمی برای انجام حرکات اینگونه ورزش را داشته باشد.

آیا ژیمناستیک ضرر دارد؟

در صورتی که ژیمناستیک در سنین پایین شروع شود بهتر خواهد بود. کودکانی که در سن ۱۱ و ۱۲ساله این ورزش را شروع می‌کنند، نسبت به کودکانی که در سن ۹ سالگی آن را شروع می‌کنند بی‌رمق و دل زده خواهند شد. آموزش‌های حرفه‌ای ژیمناستیک برخی از چالش‌ها و بیماری‌های سلامتی را در سن نوجوانی کاهش می‌دهد، به همین سبب است که پیش از انجام تمرین‌های حرفه ای، آموزش‌های آگاهی علمی پس رها آغاز می‌شود.

در تمرینات جدی ژیمناستیک، جنسیت نیز ممکن است از جمله فاکتورهای آسیب‌پذیر باشد. دخترانی که قبل از بلوغ و در دوره کوتاه تمرینات سختی را شروع می‌کنند، اکثرا در پریودی آن‌ها مشکلاتی ایجاد می‌شود. با این وجود که دختران سن کم که علاقه مندی بیشتری به این ورزش دارند، در خصوص مشکلات پریودی با خطرات کمتری مواجه هستند.

چه سنی برای شروع ژیمناستیک مناسب است؟

 

بسته به فاکتورهای مختلفی سن شروع برای ورزش ژیمناستیک متفاوت است. کودکی که در کلاس‌ها و برنامه‌های یادگیری ژیمناستیک فعالیت دارد، آیا این ورزش را به عنوان یک فعالیت دائمی با هدف موقت یا بلندمدت دنبال می‌کند. طبق توصیه والدین، زمانی که کودک علاقه به ورزش ژیمناستیک دارد، باید ریسک دائمی چالش‌ها را بسنجیم.

کودک ده‌ ساله نمی‌تواند درک کند که این ورزش را با هدف بلند مدت یا کوتاه مدت در نظر دارد. او باید در سن ۱۱ تا ۱۲ سالگی انتخاب کند. کودکان محافظه کار باید به سراغ ورزش ژیمناستیک بروند. کودک می‌بایست از لحاظ جسمی و روانی آماده انجام تمرینات ژیمناستیک باشد. دختران بهتر از پسران هم سنشان می‌توانند تمرینات این ورزش را انجام دهند.

مزایای ژیمناستیک برای کودک

ژیمناستیک از جمله برای آموزش سلامت و بهداشت عمومی از بهترین ورزش‌ها بوده که برای سلامت شناختی، عضله و استخوان مفید است. این ورزش به بهبود استخوان‌سازی و ساخت عضلات کمک می‌کند و توانایی تصمیم گیری هوشمندانه را افزایش می‌دهد. از دیگر فواید این ورزش عبارتند از:

تمرینات آن باعث هماهنگ شدن فعالیت فیزیکی بدن و جلوگیری از مشکلات قلبی می‌شود و قدرت انعطاف‌پذیری را افزایش می‌دهد.

میان بدن و ذهن کودک هماهنگی ایجاد می‌کند.

باعث افزایش روحیه ورزشی کودک می‌شود و به شکل گروهی نیز می‌توان آن را انجام داد. در اینصورت باعث افزایش مهارت اجتماعی و رقابت سالم خواهد شد.

نظم و تمرکز را برای کودک افزایش می‌دهد، زیرا به صورت مستمر انجام می‌شود.

در صورتی که کودک در تمرینات ژیمناستیک موفق شود، عزت نفس او بالا می‌رود و می‌تواند با ترس مبارزه کند.

معایب ژیمناستیک

با این وجود که ژیمناستیک سود زیادی دارد، ولی مانند دیگر ورزش‌ها معایبی دارد که این معایب عبارتند از:

به سبب ذات روند فیزیکی درگیر، بالاترین میزان آسیب را ایجاد می‌کند.

توقع زیاد از مربیان و والدین یا فشار همسالان بر روی کودک آسیب عاطفی ایجاد می‌کند، وقتی که نمی‌تواند به مهارت حرکتی حرفه‌ای دست پیدا کند. زمانی که توان برآورده کردن انتظارات خود را ندارد، ناامید می‌شود.

وقتی ورزش‌های حرفه‌ای و مداوم ساعات روزانه کودک را پر می‌کنند، کودکان دیگر وقت انجام دیگر فعالیت‌ها را ندارند. طبق گفته متخصصان اطفال، کودکانی که علاقه‌مند به ورزش حرفه‌ای هستند، برای دوران کودکی اهداف کمتری دارند و بیشتر هدفشان بزرگسالی است که این با شخصیت کودکانه آن‌ها تداخل دارد.

آیا با ژیمناستیک می‌توان لاغر شد؟

بله، ژیمناستیک به روند لاغر شدن کمک می‌کند. این ورزش با حرکات متنوعی همراه است که سبب افزایش سوخت و ساز، ساخت عضلات و افزایش سوخت کالری خواهد شد. تمرینات آن با سوزاندن چربی‌های اضافی و تقویت عضلات به تناسب اندام بدن کمک می‌کند. این ورزش شکل دهی بدن، تعادل و بالا رفتن انعطاف‌پذیری را به همراه دارد. همچنین باعث می شود چربی در عضلات از بین برد و حجم عضلات بیشتر شود.

انواع ژیمناستیک برای کودکان

ژیمناستیک از ورزش‌های پرتحرک است که سلامت روان، تعادل بدن، هماهنگی، افزایش سرعت در عملکرد و تقویت انعطاف‌پذیری را به همراه دارد. این ورزش ابتدا به صورت مقدماتی شروع شده و تا سطح حرفه‌ای ادامه پیدا می‌کند. همچنین به شاخه‌های مختلفی دسته‌بندی می‌شود که عبارتند از:

ژیمناستیک هنری: در این رشته کودک با انجام حرکات نمایشی با استفاده از یک حلقه به نمایش تعادل و قدرت بدنی خود می‌پردازد.

ژیمناستیک ریتمیک: گروهی از حرکات نمایشی همچون نیم پشتک، چرخش روی پاشنه، پرش در هوا و غیره را شامل می‌شود که با تجهیزاتی مانند میله، توپ، روبان و غیره انجام می‌شود. این ورزش مناسب کودکان سه سال به بالا است و نوع دخترانه و پسرانه ممکن است با هم متفاوت باشند.

ژیمناستیک ترامپولین: از شاخه‌های مهم این ورزش است که در آن کودکان بر روی جسمی به نام ترامپولین بالا و پایین می‌پرند و حرکت‌های آکروباتیک را در هوا تکرار می‌کنند که این حرکات مانند پرش اسکوات هستند. این رشته مناسب سن‌های ۶ سال به بالا است. این ورزش با اهداف همگانی و قهرمانی انجام خواهد شد.

خلاصه

اگر کودک در سن پایین به ژیمناستیک علاقه‌مند است نشان می‌دهد که او برای شروع این ورزش آمادگی دارد. این رشته ورزشی در کلاس‌های آزمایشی می‌تواند در افزایش اعتماد به نفس کودک تاثیرگذار باشد. در این کلاس توانایی کودک زمانی که دچار بی‌رمقی یا جراحت شده افزایش پیدا می‌کند. هیچوقت برای شروع ژیمناستیک سن مشخصی تعیین نشده و تنها کودک زمانی می‌تواند این ورزش را شروع کند که به آن علاقه نشان دهد. سن ۱۱ تا ۱۲ سالگی بهترین سن شروع انجام این فعالیت است. در باشگاه ژیمناستیک کودکان در مشهد ، این ورزش برای کودکان در تمامی سنین آموزش داده می‌شود. در آنیل ژیمناستیک کودکان آن را به صورت مبتدی و حرفه‌ای می‌آموزند.



دیدگاه شما
دیدگاه ها