ورود / عضویت
تاریخ 1399/04/23 ساعت 08:52

تغییر در ساختار فدراسیون و باشگاه‌ها، لزوم توسعه فوتبال زنان

خدیجه پوربهبهانی: ته‌مانده‌های انبار باشگاه‌ها به فوتبال زنان می‌رسد

خدیجه پوربهبهانی: ته‌مانده‌های انبار باشگاه‌ها به فوتبال زنان می‌رسد
یک مربی فوتبال بانوان با بیان این‌که تغییر در ساختار فدراسیون و باشگاه‌ها، لزوم توسعه فوتبال بانوان است، گفت: با توجه به این‌که فوتبال بانوان اولویت یک باشگاه نیست، آن باشگاه برای تقسیم البسه و وسایل ورزشی نیز ته‌مانده‌های انبار خود را به بانوان اختصاص می‌دهد و می‌توان گفت تفاوت فوتبال بانوان و آقایان مثل روز و شب است یا حتی به اندازه فاصله دو سیاره است.

به گزارش فوتبالدخت به نقل از ایسنا خدیجه پوربهبهانی، با بیان این که قدرت نداشتن بانوان در فوتبال ایران باعث عدم توسعه این رشته در بخش بانوان شده است، اظهارکرد: باید به دنبال راهکاری برای رفع این مشکل باشیم و یاد بگیریم برای توسعه راهبردی نیاز به تغییرات اساسی چه در اساسنامه فدراسیون و چه ساختار محوری فوتبال بانوان داریم.


*تغییر در ساختار فدراسیون و باشگاه‌ها، لزوم توسعه فوتبال بانوان

وی ادامه داد: اگر این تغییرات را بپذیریم، موفق خواهیم شد و پیشرفت پیش‌روی‌مان است و البته اگر بپذیریم و عمل نکنیم، به راحتی فرصت‌ها را از دست داده‌ایم. پس برای رسیدن به این تغییرات نیازمند نگاه جدی فدراسیون فوتبال هستیم. اصلی‌ترین موضوع که از آن می‌توان به عنوان عاملی برای توسعه فوتبال بانوان نام برد، تغییر در ساختار فدراسیون و باشگاه‌ها است.
این مربی فوتبال بانوان با بیان این‌که مرزبندی برای تماشای فوتبال جایگاه علمی از نظر مدیریت ورزشی و صنعت فوتبال وجود ندارد، افزود: خانم‌های بسیاری در این رشته در حال فعالیت هستند و حتی در سال ۲۰۱۰ میلادی که خانم کلارا مونت، مدیر تیم ملی اسپانیا بود، این تیم به عنوان قهرمانی جام جهانی دست پیدا کرد و به نظر می‌رسد در فوتبال ایران نیز باید از تمام ظرفیت بانوان و آقایان برای پیشرفت بهره‌مند شویم.

* فوتبال فقط یک ورزش مردانه نیست

وی عنوان کرد: فوتبال فقط یک ورزش مردانه نیست و قدرت نداشتن بانوان در ساختار فدراسیون یک معضل محسوب می‌شود و هر چقدر بانوان توانمند را در فدراسیون فوتبال داشته باشیم، به طبع نیز می توان برنامه‌ریزی بهتری برای این بخش انجام دهیم. البته سال‌ها است در فوتسال بانوان پیشرفت داشته‌ایم که این جای تعریف، تمجید و تشویق دارد اما از نظر کلی باید تغییراتی در بخش اساسنامه فوتبال بانوان ایجاد شود تا بانوان ضمن حضور در بخش ساختاری فدراسیون، نقش پررنگ‌تر و بهتری در فدراسیون و پست نایب‌رییسی بانون آن داشته باشند.


*حضور بانوان در هیات رئیسه باشگاه‌ها، نیاز فوتبال بانوان

پوربهبهانی خاطرنشان‌کرد: یکی از اصلی‌ترین نیازمندی‌های فوتبال بانوان، حضور در هیات رئیسه باشگاه‌ها است که این مهم نیز به نگاه فدراسیون به بخش بانوان نیاز دارد؛ به طور مثال وزیر ورزش کشور ونزوئلا یک خانم است و وقتی یک خانم نیز وزیر باشد، طبیعتا نگاه ویژه‌تری به ورزش بانوان خواهد داشت و جالب است بدانید فوتبال مردان این کشور در رنکینگ از ایران پایین‌تر و فوتبال زنان آن از ایران بالاتر است.


*تیم‌داری باشگاه‌ها در لیگ برتر فوتبال بانوان اجباری شود

وی افزود: قانونی که فدراسیون ونزوئلا تدوین کرده، این است که تیم‌های باشگاهی این کشور که در سطح اول فوتبال کار می‌کنند، الزام به داشتن تیم زنان هستند و این تاثیر مثبتی در پیشرفت فوتبال بانوان ونزوئلا داشته است. البته یک زمانی نیز فدراسیون ایران در بحث کسر مالیات از باشگاه‌ها، موضوع تیم‌داری در بخش بانوان را مطرح و عنوان کرد، به شرط این‌که باشگاه‌ها تیم بانوان داشته باشند، با کسر مالیات مواجه می‌شوند. این موضوع اختیاری بود، در حالی‌که به نظرم باید به یک موضوع اجباری تبدیل شود زیرا مساله کسر مالیات به صورت کلی تاثیر آن‌چنانی در ترغیب باشگاه‌ها برای تیم‌داری در فوتبال بانوان نداشته است.


*عدم عدالت رفتاری با سرمربیان خانم از سوی باشگاه‌ها

این مربی فوتبال عنوان کرد: برخی باشگاه‌ها ساختار فوتبال بانوان را فقط به اسم فعال کرده‌اند ولی باید ببینیم در واقعیت چقدر به فوتبال بانوان از سوی این باشگاه‌ها پرداخته شده است که می‌توان تاثیر این مهم را در کیفیت و کمیت کار تیم‌ملی فوتبال بانوان دید. همچنین نکته مهمی که در رفتار باشگاه‌ها با تیم‌های آقایان و بانوان‌شان وجود دارد، بسیار با هم متفاوت است و شاید بتوان نمره کمی را به رفتار باشگاه ها با تیم بانوان‌شان داد. عدم عدالت رفتاری با سرمربیان خانم از دیگر مواردی است که در تیم‌داری باشگاه‌ها دیده می‌شود. برخورد برخی باشگاه‌ها با سرمربیان آقا به صورتی است که قابل قیاس با سرمربیان خانم نیست. به طور مثال بیشتر باشگاه ها چنان به دغدغه های سرمربیان آقا توجه می کنند که بتوانند کادر فنی را در آرامش نسبی قرار دهند که این نیز جزو وظایف یک باشگاه است اما همین باشگاه ها در برخورد با سرمربیان خانم خود را ملزم به این رفتار نمی دانند و بیشتر کادر فنی تیم های فوتبال یا فوتسال بانوان در طول یک فصل کار خود را با آرامش کم یا تنش بسیار دنبال می کنند. ضمن اینکه سرمربیان خانم اختیارات کاملی ندارند و دست‌شان باز نیست.


*با فوتبال بانوان به صورت آکادمیک برخورد نمی شود

وی با بیان این‌ که چالش‌های فوتبال بانوان از نظر کیفی و کمی بسیار هستند که این مهم به دلیل نبود ساختار مناسب در اساسنامه فدراسیون فوتبال است، گفت: همچنین باشگاه‌ها در راستای تفکرات مربیان خانم‌ نیستند و در حالی که در حیطه فوتبال آقایان همه چیز منظم و با برنامه صورت می‌گیرد، این مهم در فوتبال بانوان دیده نمی‌شود. همچنین باشگاه‌ها آکادمی برای فوتبال بانوان خود ندارند و هیچ باشگاهی در سطح کشور به صورت آکادمیک با بخش فوتبال بانوان برخورد نمی‌کند. به طور مثال برگزاری اردوهای ورزشی پیش فصل مسابقات یا نیم فصل فقط در تیم های آقایان دیده می شود و بانوان از این مهم برخوردار نیستند، در حالی که برگزاری این اردوها به آمادگی جسمانی و روانی بازیکنان خانم نیز تاثیر بسزایی داشته و همچنین می توان بازخورد آن را سطح کیفی لیگ و تیم ملی دید.


* ته‌مانده‌های انبار باشگاه‌ها به فوتبال بانوان می‌رسد

پوربهبهانی گفت: با توجه به این‌که فوتبال بانوان اولویت یک باشگاه نیست، آن باشگاه برای تقسیم البسه و وسایل ورزشی نیز ته‌مانده‌های انبار خود را به بانوان اختصاص می‌دهد و می‌توان گفت تفاوت فوتبال بانوان و آقایان مثل روز و شب یا حتی به اندازه فاصله دو سیاره است. در هر صورت باشگاه‌ها باید نگاه خود به فوتبال بانوان را تغییر دهند زیرا همانطور که یک آقا در زمین فوتبال زحمت می‌کشد، دختران نیز زحمت می‌کشند و تلاش فراوانی دارند.
وی افزود: در فوتبال بانوان قراردادها بسیار کم است، ولی می‌بینیم که در فوتبال آقایان قراردادهای میلیاردی منعقد می‌شود. برای پیشرفت فوتبال بانوان باید این نگاه تغییر کند و امیدوارم در فصل آینده فوتبال بانوان شاهد افزایش قرارداد دختران فوتبالیست و کادر فنی تیم‌ها باشیم چرا که با بودن راهکارهایی بهتر می توان چنین مشکلاتی را از سر راه بانوان برداشت. همچنین وقتی حرف از فوتبال بانوان می‌شود، از سوی مدیران عامل باشگاه‌ها بسیار شنیده می‌شود که در هزینه تیم آقایان مانده‌ایم و البته این موضوع را قبول داریم زیرا فوتبال ایران باشگاه‌داری نیست و در واقع تیم‌داری است.



خدیجه پوربهبهانی


دیدگاه شما
دیدگاه ها