ورود / عضویت
تاریخ 1399/03/06 ساعت 23:18

یک حساب سرانگشتی برای «محال بودن» ادامه لیگ

یک حساب سرانگشتی برای «محال بودن» ادامه لیگ به گزارش فوتبالدخت تقریباً یک هفته از هفته سرنوشت سازی که قرار بود لیگ فوتبال زنان ایران تعیین تکلیف شود سپری شده و حالا اهالی فوتبال سردرگم از تصمیمی هستند که احتمالاً قرار است سرنوشت لیگ دوازدهم را مشخص کند.

ماندن در برزخ کرونایی اما کمتر از جهنم آن نیست. بخش عظیمی از اهالی فوتبال بر این باورند که چند هفته پایانی لیگ کوثر تاثیری در سرنوشت تیم‌ها ندارد و بر خلاف لیگ مردان، صدر نشینان این لیگ، بر تصمیم «پایان لیگ» هم عقیده اند. همچنین با دوری مقطعی ورزشکاران و پیگیری دوباره آن احتمال بروز مصدومیت‌ها در میان ورزشکارانی که کمترین برخورداری را از امکانات رفاهی، ورزشی و پزشکی دارند تشدید می‌شود.

 در این میان اما هزینه و امکان رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای ادامه لیگ در فوتبال زنان تقریباً چیزی شبیه محال است.

 با جستجویی ساده در اینترنت می‌توان دریافت که فروشگاه‌های اینترنتی تنها یک نوع ماسک فیلتردار معروف را به قیمت ۱۳۵ هزار تومان به فروش می‌رسانند. این رقم تقریباً معادل با یک دست لباس کامل تیمی است که دختران فوتبالیست در آن بازی می‌کنند و بعضاً برخی تیم‌ها برای تهیه آن با مشکل روبرو می‌شوند. از سویی دیگر، طبق اعلام رسمی وزارت بهداشت تشخیص کرونا که به وسیله دو تست الایزا و PCR صورت می‌گیرد رقمی حدود ۷۰۰ هزار تومان برای هر بازیکن قیمت‌گذاری شده‌است. در پروتکل ابلاغی به باشگاه‌ها ذکر شده‌است که پس از آغاز مسابقات لیگ، باید هر ۵ روز یکبار از کل کادر خود این تست را به عمل آورند.

 اگر کل کادر فنی و بازیکنان هر تیم را به طور تقریبی ۳۰ نفر و برنامه چهار هفته پایانی لیگ را در ۲۰ روز فشرده کنیم باید به هزینه ۱۶ میلیون تومانی تهیه ماسک، هزینه ۸۴ میلیون تومانی انجام تست را هم اضافه کنیم. به جز این موارد از یاد نخواهیم برد که طبق پروتکل بهداشتی اعلام شده مبنی بر اسکان تک نفره بازیکنان در یک اتاق، هزینه اسکان تیم‌ها در دو بازی از چهار بازی باقی مانده (که احتمالاً میهمان هستند) چهار برابر حالت عادی محاسبه خواهد شد. ارقامی عجیب و ماورایی به خصوص وقتی صحبت از لیگ کم بضاعت فوتبال زنان باشد هر منطقی را از تصمیم برگزاری مجدد مسابقات دور می کند‌.

به جز مشخص بودن تکلیف قهرمانی، در لیگ زنان جایگاه دوم تا دهم رقابت‌ها هیچ تمایزی نسبت بر دیگری نیست. اینجا خبری از پاداش سکو، سهمیه لیگ قهرمانان، جام حذفی یا حتی سوپرکاپ نیست و در انتهای جدول هم هر دو تیم قعرنشین بخت ناچیزی برای رهایی از سقوط دارند. اگر بنا بر پایان لیگ باشد تصمیم حفظ، افزایش سهمیه یا جایگزینی تیم‌های سقوط کننده مشخص‌ترین تصمیم ممکن است.

 با این حال اما سرنوشت لیگ فوتبال زنان هنوز مشخص نیست. تعللی که در تصمیم گیری این روزهای سازمان لیگ شاهد هستیم بیش از هر چیز رفتار مدیریتی در لیگ زنان را زیر سوال خواهد برد. نه تنها به لحاظ بیولوژیکی برگزاری مسابقات، جان صدها فعال این رشته را تحت ریسک بالایی بیماری قرار می‌دهد بلکه به لحاظ اقتصادی روندی غیر قابل توصیف را روایت می‌کند. ممکن است در مقطع فعلی لیگ فوتبال زنان را پایان یافته بدانیم اما پایان فوتبال و پایان مدیریت برای آن هنوز زود است… بی تردید گذر از مقطع فعلی نیازمند تصمیم شفاف و سریع و مشخص کننده در لایه مدیریتی فوتبال بانوان است. تصمیمی که بی شک مانع از فرصت سوزی برای فصل بعد و پایان دهنده بلاتکلیفی در برزخ فوتبال زنان خواهد شد.


ادامه لیگ فوتبال زنان


دیدگاه شما
دیدگاه ها