ورود / عضویت
تاریخ 1399/02/31 ساعت 10:56

تنها یک میلیارد هزینه کنید و جام را به خانه ببرید!

تنها یک میلیارد هزینه کنید و جام را به خانه ببرید!

به گزارش فوتبالدخت به نقل از ورزش سه در چند روز اخیر و به بهانه بازخوانی سالگرد قهرمانی دختران فوتسال ایران در جام ملتهای آسیا، که کرونا امسال نگذاشت هت‌تریک آن رخ دهد بحث پاداش 22 میلیونی بازیکنان به پیش آمد که بعد از دو سال هنوز پرداخت نشده است!

 

اما شاید این بهانه فرصت خوبی باشد که درباره اعداد و ارقام خرج شده در فوتسال بانوان بیشتر صحبت کنیم؛ ارقامی که باورشان شاید برای بسیاری ممکن نباشد اما واقعیت دارد. در واقع باید از اینجا شرح داستان را آغاز کرد که شما برای قهرمان شدن در لیگ برتر فوتسال بانوان که که حداقل پنج تیم به صورت جدی در آن مدعی قهرمانی هستند، کار دشواری دارید اما مجموع هزینه‌کردتان به یک میلیارد نمی‌رسد.

 

آن‌هم در شرایطی که می‌توانید در ارنج خود چند چهره از بهترین فوتسالیست های آسیا و حتی بازیکنان برتر سال دنیا را جای دهید و برای بهترین آنها، نهایتا 80 میلیون تومان خرج کنید! بله درست خواندید، سقف قرارداد بانوان فوتسالیست در حوالی همین رقم می‌چرخد آن‌هم برای بازیکنی که در رزومه‌اش بهترین بازیکن آسیا و حضور در جمع 10 بازیکن برتر دنیا را دارد.

  

به طور مثال، از میان ستارگان فوتسال ایران شما می‌توانید ترکیبی را متشکل از:

 

فرزانه توسلی (بهترین دروازه بان آسیا و در جمع چهره‌های برتر دنیا در سال 2019)
نسیمه غلامی (کاپیتان تیم ملی و در جمع بهترین بازیکنان آسیا)
سارا شیربیگی (خانم گل آسیا و در جمع چهره‌های برتر دنیا در سال 2019)
فرشته کریمی (بهترین بازیکن آسیا)
فاطمه ارژنگی (خانم گل مشترک آسیا و بهترین گلزن لیگ)


 داشته باشید و در لیگ برای قهرمانی بجنگید؛ هزینه مدیریت چنین تیمی برای طول یک فصل با احتساب ایاب و ذهاب، پاداش و مسائل جانبی به یک میلیارد تومان می‌‎رسد! یعنی شما می‌توانید ترکیبی از بهترین های ایران، آسیا و جهان را داشته باشید و به عنوان قهرمانی لیگ هم برسید اما مجموع هزینه‌هایتان حدود یک میلیارد شود که اگر بخواهیم قیاسی را داشته باشیم (البته مع الفارق) می‌شود برابر با یک بازیکن معمولی و شاید حتی پایین‌تر در لیگ فوتبال آقایان.

 

البته هستند تیم‌هایی که با صرف هزینه‌هایی پایین‌تر از آنچه گفته شد، خودشان را به جمع برترین تیم های لیگ می‌رسانند؛ در واقع آنچه پیشتر گفته شد سقف آرزوهای یک فوتسالیست بانوی ایرانی می‌تواند در لیگ ایران باشد و آن‌هم سهم بهترین‌ها می‌شود. برای ستاره های جوان و کم نام و نشان‌تر این عدد برای طول یک فصل به حدود 20 میلیون تومان و یا حتی کمتر از آن هم می‌رسد.

 

مهم‌ترین مشکل در فوتسال آسیا، شاید سقف کوتاه آن باشد چرا که تیمی که قهرمان لیگ می‌شود تا سال آتی و فصل بعد، در هیچ تورنمنتی از جمله لیگ قهرمانان آسیا و ... شرکت نمی‌کند چرا که در این رشته و در قاره آسیا، این تورنمنت‌ها وجود خارجی ندارند. این علت یکی از مهم‌ترین مباحثی که باعث می‌شود اسپانسرهای کمتری حوالی فوتسال بانوان پیدا شوند و یا خیلی زود در میانه راه از کار کنار بروند.

 

البته مهم‌ترین مسئله و مشکل برای بانوان فوتسالیست، نبودن زیرساخت های لازم برای پخش مسابقات آنهاست که فدراسیون فوتبال تا به امروز هیچ فرمولی را برای IPTV ها و ... تعریف نکرده است تا حداقل از درگاه های آنلاین این مسابقات پوشش داده شود؛ هر چند که بازیکنان فوتسال با حجاب کامل در میدان ظاهر می‌شوند اما متاسفانه توجهی به این بخش نشده است تا سرمایه های بسیاری، از دیدگان مغفول بمانند.

 

بدون تردید در پانزده دوره لیگ برتر، رشد و پیشرفت فوتسال ایران به طرز محسوسی قابل مشاهده است و در آستانه پایان لیگ پانزدهم و شروع لیگ شانزدهم، رفع مشکلاتی چون پخش مسابقات و توجه بیشتر در ساختار و برنامه ریزی آن می‌تواند سرعت این رشد و نمو را دوچندان کند تا بیشتر اذهان عمومی متوجه حضور این استعدادهای ناب شوند و لژیونرهای بیشتری هم نیز از فوتسال ایران ترانسفر شود. هر چند که با شرایط فعلی هم بودند بازیکنانی که البته به صورت قرضی در لیگ های حاشیه خلیج فارس، برای کسب درآمد و البته تجربه بیشتر به میدان رفته اند اما هنوز آنطور که شایسته است، لژیونری از فوتسال بانوان ایران به دنیا معرفی نشده است.

 


 

در جمع بندی هم باید نوشت ارقام فوتسال بانوان حتی با فوتسال آقایان هم در ایران قابل مقایسه نیست چه برسد به فوتبال؛ اما رفع موانعی که پیشتر به طور مفصل آنها بررسی کردیم می‌تواند به کاهش فاصله طبقاتی ایجاد شده کمک شایانی نماید و فضا و فرصت بیشتری را برای ارائه توانایی‌های دختران فوتسالیست فراهم آورد؛ ضمن آن‌که بدون شک، اقبال سرمایه گذاران و اسپانسران را هم برای سرمایه گذاری در این عرصه، رفع موانع و مشکلات موجود می‌تواند دو چندان کند.


به قلم سبحان جهان پناه


هزینه تیمداری در فوتسال زنان


دیدگاه شما
دیدگاه ها