ورود / عضویت
تاریخ 1398/10/24 ساعت 09:38

ایرنا گزارش می دهد:

گلایه سرمربیان فوتبال و فوتسال از نبود کادر مجرب داوری

گلایه سرمربیان فوتبال و فوتسال از نبود کادر مجرب داوری این روزها نبود کادر مجرب داوری و اشتباهات آنان به چالش جدیدی میان سرمربیان تیم‌های فوتبال و فوتسال زنان تبدیل شده است که از نقطه نظر آنان این اشتباهات به تیم‌ها ضربه زده و سرنوشت برخی مسابقه‌ها را تغییر داده است.

به گزارش فوتبالدخت به نقل از ایرنا موضوع قضاوت داوران در فوتبال و فوتسال زنان این روزها نقل زبان سرمربیان تیم‌ها شده است. هر کدام از این سرمربیان از اشتباهات داوری گلایه‌ای کرده‌اند. آنان به مراتب در گفت و گو با ایرنا از داوران بی‌تجربه سخن گفته‌اند که با قضاوت‌های خود نتیجه بازی را تغییر داده‌اند.

گلایه سرمربیان فوتبال و فوتسال از نبود کادر مجرب داوری

«سمیه شهبازی» سرمربی وچان درباره بازی با سپاهان عنوان کرد: ما تمام دقایق مسابقه، سوار بر بازی بودیم. اگر داور با تجربه‌تر بود می‌توانست بازی را بهتر مدیریت کند. دقایق پایانی یک پنالتی خیلی واضح برای ما گرفته نشد.

گلایه سرمربیان فوتبال و فوتسال از نبود کادر مجرب داوری

«مریم ایراندوست» سرمربی تیم هیات فوتبال البرز نیز در اعتراض به اشتباهات داوری عنوان کرد که حرمت داوری شکسته شد. داوری که از فوتسال به فوتبال می‌آید و تجربه ندارد و می‌خواهد در لیگ برتر کار کند، مقصر نیست.

جدای از همه این مسایل در فوتبال از همان ابتدای فصل شاهد اعتراض داوران نسبت به پرداخت نشدن مطالبات آنان بودیم، بنابراین فدراسیون فوتبال آنان را مدتی از داوری محروم کرد. فدراسیون تصمیم گرفت تا داورانی را راهی مسابقات لیگ برتر زنان کند که از نقطه نظر سرمربیان تیم‌ها هیچ گاه آن داوران را ندیده‌اند و هرگز تجربه‌ای نداشته‌اند. به همین دلیل این بی‌تجربگی سبب شد تا به تیم‌ها ضربه وارد شود.

گلایه سرمربیان فوتبال و فوتسال از نبود کادر مجرب داوری

کما اینکه «گلاره ناظمی» مسئول مسابقات زنان سازمان لیگ فوتبال ایران اعتراض داوران را سبب آسیب رساندن به فوتبال زنان عنوان کرده بود و می‌گوید: این اعتراضات می‌تواند به زنان فوتبالیست ما آسیب برساند زیرا که تیم‌ها و مسوولان برای برگزاری مسابقات لیگ بسیار تلاش می‌کنند و نباید داوران این موضوع را نادیده بگیرند و در مسابقات لیگ حضور نیابند. باید همه در کنار یکدیگر باشیم و درخواست خود را از راه معقول و منطقی بیان کنیم.

حتی برخی از سرمربیان عنوان کرده‌اند که اشتباهات داوری به حدی زیاد بود که داور متوجه وجود ۲ توپ در زمین نشد و هنگامی که آنان لب به اعتراض گشودند نه تنها داور سخنان سرمربی را گوش نکرده است بلکه او را از زمین اخراج کرد.

گرچه ناظمی در این خصوص نیز حرف سرمربیان را تایید نکرد و عنوان کرده بود: قرار نیست که داور به حرف مربی گوش دهد. داور و مربی هیچگاه با یکدیگر هم عقیده نیستند و ۲ موضع متفاوت دارند. داور چیزی که می‌بیند را قضاوت می‌کند و شاید خوشایند مربی نباشد. ممکن است، برعکس باشد و داوران اشتباه کنند و مربیان در مسابقات آرامش خود را حفظ کنند. برای جلوگیری از درگیری و تشنج در لیگ برتر بهترین راه ارسال اعتراضات به کمیته داوران است.

اعتراض سرمربی یا قضاوت درست داوران هر کدام بحثی مجزا در زمین فوتبال محسوب می‌شوند که تنها ناظران داوری می‌توانند مسیر درست یا غلط بودن آن را تعیین کنند و خط بطلانی بر اشتباهات داوری بکشد.

در فوتسال هم اشتباهات داوری به حدی زیاد بود که سرمربیان نسبت به این قضیه اعتراض‌های بسیاری کردند. از سرمربی سایپا تا نامی نو که اشتباهات داوری را به گونه‌ای فاحش عنوان کرده‌اند که سرنوشت بازی آنان را تغییر و به سقوط آن تیم در رده‌های پایین‌تر جدول لیگ برتر فوتسال زنان منجر شد.

گلایه سرمربیان فوتبال و فوتسال از نبود کادر مجرب داوری

«نیلوفر اردلان» سرمربی تیم فوتسال زنان سایپا اظهار داشت: سطح داوری به اندازه کیفیت فوتسال زنان ایران پیشرفت نکرده‌است. ضعف داوری در این فصل به ما ضربه زده‌است. هیچ عاملی نباید تصمیم داور را عوض کند.

گلایه سرمربیان فوتبال و فوتسال از نبود کادر مجرب داوری

همچنین «میترا چین‌سری» سرمربی تیم نامی نو اصفهان بیان کرد: قضاوت داوران در این فصل رضایت‌بخش نبود و برخی از دیدارها به ضرر نامی‌نو تمام شد و تیم را با مشکل روبرو کرد.
موضوعی که در این میان مطرح می‌شود این است که فدراسیون فوتبال باید مسیر زیادی را برای پرورش داورانی با تجربه طی کند.

هرچند نباید حضور داوران مجرب در فوتبال و فوتسال چون «گلاره ناظمی»، «مهسا قربانی» و غیره را نادیده گرفت که در عرصه‌های برون مرزی نیز به قضاوت می‌پردازند اما اکتفا کردن تنها به چند داور با تجربه نمی‌تواند دال بر قوی بودن کادر داوری در فوتبال و فوتسال باشد.

فدراسیون فوتبال باید از دانش داوران مجرب برای برگزاری کلاس‌های داوری و پرورش داوران باتجربه استفاده کند. همچون سرمربیان که تلاش خود را برای رسیدن به عرصه‌های بالاتر با گام‌های مضاعف به جهت قهرمان کردن یک تیم برمی‌دارند، داوران نیز نقش تاثیرگذاری در تعیین سرنوشت یک دیدار دارند و باید اقدام‌های موثری برای برطرف کردن ضعف داوری در فوتبال و فوتسال زنان انجام شود.


سمیه شهبازی, مریم ایراندوست, نیلوفر اردلان, میترا چین سری, گلاره ناظمی, داوری در فوتبال بانوان, داوری در فوتسال بانوان


دیدگاه شما
دیدگاه ها