ورود / عضویت
تاریخ 1398/10/12 ساعت 22:44

سمیه خرمی: سخت‌کوشی رونالدو را الگو قرار دادم

سمیه خرمی: سخت‌کوشی رونالدو را الگو قرار دادم گلزن برتر لیگ فوتبال زنان گفت: سخت‌کوشی «کریستیانو رونالدو» را الگوی خود قرار دادم. حتی با سر شکسته ادامه می‌دهیم تا قهرمان شویم.

«سمیه خرمی» بازیکن تیم وچان کردستان است. او با ۱۸ گل و یک پاس گل در ۱۱ بازی برترین گلزن نیم فصل لیگ برتر فوتبال زنان شد. وی در این سال‌ها در تیم‌های استقلال تهران، شهرداری ارومیه، شهرداری بم، شهرداری سنندج و راه‌یاب‌ ملل مریوان بازی کرده است.
این بازیکن در گفت‌وگو با ایرنا در خصوص دلایل حضورش در وچان کردستان و کسب عنوان قهرمانی در نیم فصل دوم و نیز الگوی خود در فوتبال سخن گفت.
چه عواملی سبب شد تا وارد فوتبال شوید و پیش از فوتبال در رشته دیگری فعالیت داشتید؟
در رشته دو و میدانی آن هم مقطعی و سطحی فعالیت داشتم. سال ۹۰ در استقلال تهران تست دادم و با آنان قرارداد بستم تا در لیگ دسته یگ بازی کنم و با این تیم در آن زمان نایب قهرمان و خانم گل شدم.
در تیم دیگری هم سابقه بازی داشتید؟
پس از استقلال تنها در سه دیدار شهرداری ارومیه در لیگ برتر حضور یافتم. این تیم اگر در سه بازی شکست می‌خورد به دسته یک منتقل می‌شد. در این دیدارها چهار گل زدم و ارومیه در لیگ برتر باقی ماند.
به نظر می‌رسد جابجایی زیادی در تیم‌های مختلف داشتید؟
بله. یک سال در ارومیه ماندم. دوباره با پیشنهاد استقلال یک سال هم با این تیم قرارداد بستم و در لیگ برتر بازی کردم. پس از آن با پیشنهاد «بیان محمودی» در شهرداری سنندج بازی کردم و با آن تیم حتی در نیم فصل اول شهرداری سیرجان را شکست دادیم. در نیم فصل دوم شهرداری بم پیشنهاد بهتری داد و به آنجا رفتم و در رده سوم جدول ایستادیم. پس از آن سه سال در راه یاب ملل سنندج بازی کردم و با این تیم نیز سوم شدیم. امسال نیز راه یاب با آذرخش ترکیب شد و با نام آذرخش کردستان در لیگ حضور یافتیم اما با جدایی آذرخش به دلیل پایبند نبودن به تعهدات خود با نام وچان ادامه دادیم.
آیا جدا شدن آذرخش تهران به بازیکنان تیم کردستان آسیب رساند؟
به بازیکنان تیم آسیب مالی رسید زیرا آذرخش تنها ۱۰ درصد از مبلغ قرارداد را پرداخت کرد. از همان ابتدا هم از قراردادهای آذرخش با تیم راضی نبودیم. آنان قرار بود ۵۰ درصد قرارداد را به ما پرداخت کنند اما این اتفاق رخ نداد. در هفته سوم حامی مالی وچان کمک خرج تیم شد و قرار نبود خرج کل تیم را بدهد اما این کار را انجام داد. از آنجایی که بازیکنان به پول نیاز دارند و به همین دلیل مدیرعامل آذرخش کنار گذاشته شد. مدیرعامل جدید تیم با حمایت همه جانبه و بستن قرارداد جدید، شرایط خوبی را برای تیم مهیا کرد. حتی بعد دیدار با شهرداری بم پاداش‌های بازیکنان را پرداخت کرد.
شناخت خوبی از شهرداری بم دارید. فکر می‌کردید در برابر این تیم شکست بخورید؟
فکر نمی‌کردیم بازی با بم را واگذار کنیم. ۲ بر یک جلو بودیم و همه تصور می‌کردیم که به پیروزی رسیدیم و برای جام قهرمانی خود را آماده کرده بودیم. ناگهان در ۹ دقیقه ۲ گل خوردیم و نتیجه بازی عوض شد. خودمان از این نتیجه شوکه شدیم.
شما عملکرد خوب خود را نشان داده بودید.
بعد از باخت برابر بم هم‌قسم شدیم تا با اختلاف زیاد دیدارهای بعدی را ببریم و این باخت را فراموش کنیم و چیزی از دست ندادیم و تجربه کسب کردیم. نباید با یک گل تصور کنیم که بازی را برده‌ایم بلکه حتی در دقایق اضافه هم باید بجنگیم. ما قول داده بودیم که قهرمان نیم فصل شویم تا همه بفهمند که چه مربی خوبی داریم اما این اتفاق نیافتاد.
سخت‌ترین دیداری که در این فصل داشتید برابر کدام تیم بود و دلیل اینکه این بازی را سخت دیدید چه بود؟
سخت‌ترین دیدار ما برابر شهرداری سیرجان در زمین آنان بود. سیرجان تیم عالی است و تماشاگر زیادی دارد.
فکر می‌کنید ضعف شهرداری سیرجان در چه چیزی بود که از رده دوم به چهارم جدول سقوط کرد؟
ضعف سیرجان را نمی‌توانم بگویم اما تیم کردستان متکی به یک نفر نیست بلکه متکی به همه است. در هر شرایطی پشت هم بودیم اگر توپی را از دست می‌دادم، یک بازیکن دیگر بود که پشت من را بگیرد و توپ عبور نکند. به عنوان نمونه در دیدار با سپاهان «شیوا فاضلی» اخراج شد، به او گفتم نگران نباش من به جای تو می‌دوم. تا آخرین نفس پشت هم هستیم. شاید اکنون بم به قهرمانی نیم فصل رسید اما در نیم فصل دوم این تیم را می‌بریم و جام قهرمانی از آن کردستان خواهد بود.
نکات مثبت و منفی لیگ این فصل با فصل‌های گذشته چیست؟
نکات مثبت لیگ برتر این فصل این است که تیم‌های شهرداری بم، سیرجان، سپاهان، هیات فوتبال البرز و ایلام برای قهرمانی می‌جنگند. در سال‌های گذشته بم تمامی بازیکنان لیگ را جذب می‌کرد و اینگونه مانع جذب بازیکنان خوب برای تیم‌های دیگر می‌شد. هفته اول هر فصل می‌گفتند که بم قهرمان است اما امسال تیم بم با ما و سپاهان می‌جگند و این امر نقطه قوت همه تیم‌ها است. در کل مبلغ قراردادها بهتر شده است اما نکته منفی نبود حامی مالی برای تیم‌های پایین جدول است. وقتی تیمی در دیداری حضور نیابد به ضرر تیم مقابل خواهد بود زیرا برای آنکه حریف بم شویم به تفاضل گل نیاز داریم.
از قضاوت داوران در این نیم فصل راضی بودید؟
گرچه داوران خوبی چون «سلطنت نوروزی» و «مهسا قربانی» در لیگ حضور دارند. اما در ابتدای فصل داوران به دلیل پرداخت نشدن دستمزدها اعتصاب کردند. در نتیجه فدراسیون فوتبال داورانی را برای قضاوت فرستاد که تاکنون آنها را در لیگ فوتبال زنان ندیده بودیم. آنان هیچ قضاوتی نداشتند و همین امر سبب آزار بازیکنان شد.
جایگاه فوتبال زنان ایران از نظر رنکینگی در آسیا و جهان تثبیت شده نیست و فکر می‌کنید ضعف تیم ملی فوتبال ایران چیست و برای تقویت این تیم و رسیدن به جایگاهی خوب همچون ژاپن باید چه کاری انجام دهیم؟
لیگ برتر فوتبال زنان ایران از شهریور شروع و اسفندماه تمام می‌شود. ۶ ماه استراحت می‌کنیم اما لیگ ژاپن و دیگر کشورها اینگونه نیست و بازیکنان پس از ۲۰ روز دوباره در لیگ حضور می‌یابند. همچنین اردو و تمرین‌های مستمر برای پیشرفت ملی‌پوشان اهمیت زیادی دارد که در ایران تیم ملی ۲ ماه قبل از اعزام به مسابقات در اردو شرکت می‌کند. روشی نادرست که باید تصحیح شود و همچون تیم ملی مردان برنامه‌ریزی چندین ساله داشته باشیم. همانطور که «کارلوس کی‌روش» هشت سال وقت گذاشت تا تیم خوبی را بسازد زنان نیز به زمان، مربی خوب و تمرینات مستمر نیاز دارند.
به لژیونر شدن هم فکر می‌کنید و دوست دارید در کدام تیم بازی کنید؟
پیش از آنکه در تیم کردستان حضور یابم به لژیونر شدن فکر می‌کردم اما اکنون می‌خواهم لژیونر وچان کردستان باشم. درست نیست که در روزهای سخت وچان را رها کنم. بدون هیج اغراقی «سمیه شهبازی» سرمربی تیم وچان فوق‌العاده و همه چیز تمام است و با بازیکنان عالی برخورد می‌کند. برای جبران محبت‌های وی با سر شکسته هم بازی می‌کنیم تا به قهرمانی برسیم.
الگوی شما کدام بازیکن خارجی است و چرا؟
«کریستیانو رونالدو» الگوی من محسوب می‌شود. به این دلیل که او فرد بسیار سرسختی است و شجاعت و سخت‌کوشی او را تحسین می‌کنم زیرا سال‌ها دست از تمرین نکشید و به این جایگاه رسید.

سمیه خرمی, وچان کردستان


دیدگاه شما
دیدگاه ها