ورود / عضویت
تاریخ 1398/09/11 ساعت 11:41

کتایون خسرویار در یک قدمی افتخارآفرینی تاریخی

کتایون خسرویار در یک قدمی افتخارآفرینی تاریخی الهام یزدی ها - از زمانی که کتایون خسرویار به عنوان یک بازیکن ایرانی آمریکایی به فوتبال زنان ایران وارد شد، حدود 14 سال می گذرد.

بازیکن فوتبالی که از جمله اولین تجربه حضورش درتیم ملی امید فوتبال زنان ایران خاطره تلخ بیرون کشیدن تیم ملی فوتبال زنان در مسابقات مقدماتی المپیک مقابل اردن بود. خسرویار در مصاحبه ای که سال 91 با او داشتم گفته بود «روزی که ما را به دلیل داشتن پوشش از زمین مسابقه بیرون کشیدند و اجازه ندادند مقابل اردن بازی کنیم تلخ‌ترین روز ورزشی‌ام بود.»

خسرویار اما فوتبال را از سن 5 سالگی آغاز کرده آن هم در آمریکا. جایی که خودش گفته است فوتبال طرفداران زیادی دارد و در آنجا این رشته زن و مرد هم نمی شناسد.

خسرویار 17 ساله بود که به ایران بازگشت و در این مدت تمرین‌های فوتبال را ادامه داد. او یکی از بازیکنانی بود که در اولین تیم ملی فوتبال زنان بعد از انقلاب حضور داشت اما بعد برای تحصیل به اسپانیا رفت و بعد به انگلستان تا در مقطع کارشناسی ارشد شیمی درس بخواند.

او از سال 2010 هم در دوره های مربیگری فیفا شرکت کرد و حالا بعد از گذشت بیش از 9 سال تنها زن مربی ایرانی که مدرک A فیفا را دارد
کتایون خسرویار به عنوان یک مربی همچون شهرزاد مظفر دیگر مربی سرشناس فوتبال ایران، اتفاق مهمی در مربیگری زنان فوتبال و فوتسال است. او برای مدتی هدایت تیم ملی جوانان ایران را بر عهده داشت آن هم با بازیکنانی که خود با سفربه شهرهای مختلف انتخاب کرده بود.
خسرویار که در مرحله دوم قهرمانی آسیا به خاطر کارت زرد بیشترتیمش حذف شد، در حال حاضر سرمربی تیم باشگاهی ری اف سی آمریکاست.

کتایون خسرویار در فروردین امسال گفته بود که از سال ۲۰۰۵ که به ایران آمده تا سال گذشته، رشد بسیار کمی در تیم ملی فوتبال زنان وجود داشته است. اظهار نظر این مربی بین المللی درباره ضعف فنی است که «پیشرفت کندی» در فوتبال زنان ایران داشته است.

به روز نبودن علم مربیان زن فوتبال ایران به جزء امکانات بسیار کم از جمله این ضعف هاست.

خسرویار در این باره گفته است زمانی که بازیکنان وارد تیم ملی می‌شوند ما باید به آن‌ها «پاس بغل» را آموزش دهیم در حالی که تیم ملی جای این کارها نیست و مربیان ایرانی باید خودشان را به‌روزتر کنند.

اما فدراسیون فوتبال همین معدود مربیان بروز و سرشناس خود را همچون شهرزاد مظفر و خسرویار از دست داده است.

اگر چه مشخص نیست این مربیان دوباره به فوتبال ایران باز می گردند یا نه ولی افتخاری که خسرویار ایرانی آمریکایی در یک قدمی اش قرار گرفته... افتخارآفرینی تاریخی است.

کسب این عنوان می تواند خونی دوباره بر جان فراموش شده فوتبال زنان ایران باشد هر چند رسیدن به این افتخار برای کتایون خسرویار کار چندان آسانی نیست.


کتایون خسرویار


دیدگاه شما
دیدگاه ها