ورود / عضویت
تاریخ 1398/02/18 ساعت 09:05

بازی در ساعت «فوتبالیست‌پزون»

بیهوش شدن دختران فوتبالیست به خاطر گرمای هوا در لیگ فوتبال زنان

بیهوش شدن دختران فوتبالیست به خاطر گرمای هوا در لیگ فوتبال زنان برگزاری بازی دو تیم پارس جنوبی بوشهر و سپیدار مازندران در هفته چهاردهم لیگ برتر و در ساعت ۱۰ صبح باعث گرمازدگی و بیهوش شدن برخی از بازیکنان تیم سپیدار شد.

لیلی خرسند - همشهری ورزشی - از 11 بازیکن یک تیم 7 نفر در بیمارستان بستری شدند؛ یک نفر به‌خاطر مصدومیت و 6 نفر به‌خاطر گرمازدگی. یکشنبه 10صبح سوت بازی پارس‌جنوبی بوشهر و سپیدار مازندران در استادیوم شهید بهشتی بوشهر زده شد، کسی خاطرش نیست در این ساعت دمای هوای این بندر چند درجه بوده اما سازمان‌ هواشناسی دمای روز یکشنبه بوشهر را 33درجه اعلام کرده بود. مهم‌تر از درجه دما، میزان رطوبت بود. دیروز که هوای بندر سه درجه خنک‌تر اعلام شده بود، نم نسبی 57درصد بود. در این نم و گرما و زیر لباس‌هایی پوشیده‌ای که برای همه بازیکنان فوتبال زن ایرانی طراحی شده، بازیکنان سپیدار دوام نیاوردند و کنار زمین بیهوش شدند.

مسئولان تیم سپیدار که چند روز قبل از بازی پیش‌بینی کرده بودند هوای ساعت 10صبح بوشهر هوای مناسبی برای برگزاری یک بازی فوتبال نیست از فدراسیون فوتبال درخواست کرده بودند که بازی عصر برگزار شود اما بوشهری‌ها قبول نکرده بودند. بوشهری‌ها هنوز هم می‌گویند هوای صبح یکشنبه هوای خنکی بود و مشکلی پیش نیامده است. فرشته رجبی، مربی تیم پارس‌جنوبی به همشهری می‌گوید: «گرما هنوز به بوشهر نیامده. ما در برف و دمای زیر صفر درجه بازی کرده‌ایم، پاهای بچه‌هایمان از سرما یخ می‌زد و بی‌حس می‌شد و نمی‌توانستند به توپ ضربه بزنند ولی کسی نمی‌گفت شما سختتان است بازی کنید. الان چرا اعتراض می‌کنند؟ اگر اینجوری است ما هم به شهرهای دیگر که می‌رویم نباید بازی کنیم. شمال گل بود و یخ. تهران هم خیلی سرد بود ولی حرف ما خریداری نداشت و کسی توجه نکرد که ساعت بازی‌ها را عوض کند. قبول دارم هوای بوشهر شرجی است اما خیلی گرم نیست؛ الان در حد ظهر شیراز، تهران یا مشهد است.»

رجبی بیهوش شدن بازیکنان سپیدار در کنار زمین را تکذیب می‌کند: «موقع بازی یکی مصدوم شد ولی کسی از گرمازدگی بیهوش نشد. بعد از بازی یکی از بچه‌هایشان گفت که حالش بد است اما از هوش نرفت. نوشته بودند که دو نفر از آنها حالشان بد شده. اگر گرمازده شده بودند باید کنار زمین می‌افتادند و ما می‌دیدیم. یا قضیه را بزرگ کرده‌اند یا ما ندیده‌ایم.»
مربی بوشهر، برگزاری بازی در ساعت 10صبح را به نفع تیمش می‌داند: «بچه‌های ما در این ساعت تمرین کرده بودند و به نفع ما بود که در همین ساعت هم بازی برگزار شود با این حال ما فقط با برگزاری بازی در شب مخالفت کردیم می‌توانستند بازی را صبح یک ساعت زودتر شروع کنند.»
حرف‌های سپیداری‌ها در تضاد با ادعاهای بوشهری‌هاست. درحالی‌که رجبی می‌گوید کسی کنار زمین بازی بیهوش نشده، ولی سارا آذری، سرمربی این تیم تأکید می‌کند که یک بازیکن کنار زمین بیهوش شد و دو نفر دیگر هم که حالشان وخیم بود با آمبولانس به بیمارستان منتقل شدند: «دقیقا سوت پایان بازی را که زدند، مهسا موسوی، بازیکن شماره 25ما از حال رفت. کاملا بیهوش شده بود و از دماغش خون می‌رفت. آقای فرزام مسئول آمبولانس و پزشکی که آنجا بودند روی سرو صورتش آب ریختند و به زور او را از زمین بلند کردند. ما همان موقع 3 نفر را با آمبولانس به بیمارستان بردیم. 3 نفر هم با ماشین شخصی به بیمارستان رفتند. بیمارستان که رفتیم همه با تعجب می‌گفتند مگر این ساعت می‌شود در بوشهر فوتبال بازی کرد؟ برگه‌های بستری شدن این 6 نفر هست. کسی نمی‌تواند تکذیب کند.»

سپیداری‌ها از فدراسیون درخواست می‌کنند تا بازی در ساعت‌های آخر روز برگزار شود، آنها از مسئولان تیم می‌خواهند که با میزبان به توافق برسند که رجبی، مربی این تیم زیر بار تغییر ساعت نمی‌رود اما سؤال این است که چرا نمایندگان فدراسیون که کنار زمین بازی حاضر بودند اجازه دادند در‌آن شرایط بازی برگزار شود؟ آذری می‌گوید: «بیگدلی ناظر این بازی و نوروزی سرداوری در نیمه دوم که دیدند حال بچه‌ها خوب نیست، چند دقیقه‌ای بازی را قطع کردند تا بچه‌ها بتوانند استراحت کنند و آب بخورند. من نمی‌دانم چرا فدراسیون برای این بازی کاری نکرد اما امیدوارم این اتفاق تلنگری شود تا آنها از این به بعد سلامت بچه‌ها را در اولویت قرار بدهند.»
این نخستین باری نیست که درخواست تغییر بازی داده می‌شود ولی احتمالا نخستین بار است که میزبان موافقت نکرده. به گفته آذری همین فصل و در سرمای زمستان بعضی از بازی‌ها با تأخیر برگزار شده: «در ارومیه و مریوان هوا خیلی سرد بود و نمی‌شد بازی کرد. بازی را با چند ساعت تأخیر شروع کردند تا هوا گرم‌تر شود.»
سپیدار در نیمه اول این بازی با دو گل جلو بود اما با گرم‌تر شدن هوا و تحلیل بدنی بازیکنان، بازی با دو پنالتی به تساوی‌ می‌رسد و پارس‌جنوبی با گل سوم برنده بازی می‌شود. آذری می‌گوید: «باخت در این بازی اصلا برای ما مهم نبود. ما توجهی به نتیجه هم نداشتیم فقط نگران سلامتی آنها بودیم. تا هشت‌و‌نیم شب بیمارستان بودیم وذهنم درگیر این بود که به چه قیمتی باید یک بازی فوتبال برگزار شود؟»

از امروز که‌ماه رمضان شروع می‌شود همه بازی‌های لیگ زنان ساعت 9شب به بعد برگزار می‌شود و تیم‌ها مشکلی برای بازی در گرما ندارند اما لیگ تا هفته اول تیرماه ادامه دارد. امسال به‌خاطر درگیری تیم‌ ملی و تیم جوانان در مسابقات بین‌المللی، لیگ هم با وقفه برگزار شده است. در این شرایط آخر بهار و اول تابستان هم بوشهر میزبان است. رجبی می‌گوید: «از این به بعد خود ما هم نمی‌توانیم صبح بازی کنیم. بازی باید آخر شب برگزار شود. شاید ما بتوانیم صبح بازی کنیم اما بی‌وجدانی است که بقیه تیم‌ها بیایند و در گرمای بیش از حد بازی کنند. »
بازی در شب هم دشواری‌های خودش را دارد به‌خصوص در بوشهرکه امکانات چندانی ندارد: «استادیوم بهشتی زمین مسابقه است. الان هم که شاهین به لیگ برتر آمده این زمین را به آنها می‌دهند. بعید است که ما بتوانیم آنجا تمرین و بازی کنیم. بقیه استادیوم‌ها هم نور خوبی ندارند.»
سال‌هاست که بازی تیم‌های فوتبال زنان در ساعت‌های اول صبح برگزار می‌شود. مربیانی بوده‌اند که گفته‌اند این ساعت بدترین ساعت است حالا هم رجبی می‌گوید: «بازی اول صبح کجا و بازی عصر کجا؟ فدراسیون همیشه بازی زنان را صبح می‌گذارد. اما تا به حال به‌دلیلش توجه نکرده بودم.» آذری هم می‌گوید: «ما تیم تازه وارد هستیم ولی سال‌هاست که همه این برنامه را قبول کرده‌اند و اعتراضی ندارند.»

سپیدار قائمشهر, بیهوش شدن فوتبالیست در زمین, پارس جنوبی بوشهر


دیدگاه شما
دیدگاه ها