ورود / عضویت
تاریخ 1401/03/02 ساعت 15:33

رپورتاژ آگهی

تردمیل‌ها ابزاری علیه سلامت زانوها؟

تردمیل‌ها ابزاری علیه سلامت زانوها؟ سوال تکراری دربارۀ دستگاه‌های تردمیل این است که آیا این وسیله به زانوها آسیب می‌زند؟ پاسخ دادن به این سوال منوط به چندین موضوع است.

 پس در همین ابتدا توصیه می‌کنیم که به پاسخ‌های قطعی مانند آری یا خیر هرگز اعتماد نکنید. چرا که فاقد هرگونه حقیقت و سندیت در این رابطه‌اند و به شما دید کاملی از مساله ارائه نمی‌کنند.

 

آیا شما درست می‌دوید؟

پیش از آنکه ببینم آیا این دستگاه‌ها برای زانوها مضر هستند یا نه، بایسته است تا به شیوه‌های دویدن خود نظر کنیم و ببینیم آیا به درستی می‌دویم؟ احتمالا این سوال برایتان خنده‌دار باشد، اما باید اعتراف کرد که اغلبِ ورزشکارانِ غیرحرفه‌ای، دویدنِ درست را نمی‌‌دانند.

دویدن در فضای آزاد با دویدن روی تسمۀ دستگاه تردمیل کاملا متفاوت است. هنگامی که با ارادۀ خود در هوای آزاد می‌دوید، این شمایید که سرعت یا شدت دویدن را به دست دارید. هر زمان بخواهید متوقف می‌شوید و هر زمان که دوست داشته باشید، تغییر مسیر می‌دهید. در حالی که روی تسمۀ دستگاه، این صفحۀ گردانِ دستگاه است که بنا به سرعتِ داده شده، شکل و سرعتِ دویدنِ شما را تعیین می‌کند.

در عین حال دویدن در هوای آزاد هرگز تکراری نیست. موانع، پستی و بلندی‌ها و عناصر دیگر دخیل‌اند تا فعالیت در فضای باز و آزاد به چیزی تکراری بدل نشود. این مساله هنگام کار با دستگاه عکس است. شما به تکراری‌ترین شکل روی دستگاه می‌دوید یا پیاده‌روی می‌کنید. این مساله را چگونه باید دید؟ آیا گمان می‌کنید قطعا تکراری بودنِ دویدن روی این وسیله، عیب است؟ اینجاست که تکرار می‌کنیم، پاسخِ آری یا نه به سوال ما، هرگز نمی‌تواند منطبق بر حقیقت باشد.

این مساله هم می‌تواند جنبه مثبت داشته باشد هم منفی. دویدن روی یک وسیله ورزشی بسیار متمرکز است و به شکلی منحصرانه به بازسازی دویدن برای شما طراحی شده است. اما این امکان وجود دارد که دویدن در فضای باز و آزاد، توجه شما را به موانع، خطرات یا هرچیز دیگری جلب کند. در حالی که روی تردمیل، حتی می‌شود چشم‌بسته دوید.

مسالۀ مهم‌تر در دویدن، نوع گام برداشتن است. شما می‌دانید باید چگونه پاهای خود را به زمین بگذارید؟ آیا هنگام دویدن ابتدا نوک پنجه پایتان به زمین می‌رسد؟ اگر چنین است، باید اعلام کنیم که شما درست نمی‌دوید. دقیقا چنین دویدنی بر روی تردمیل، موجبات زانودرد و احیانا مصدومیت‌های ناشی از آن را به بار می‌آورد. شیوۀ درست دویدن شیوه‌ای است که وسط پا روی زمین قرار بگیرد. اگر اینچنین بدوید، مشکلی با دویدن روی تردمیل نیز نخواهید داشت. 

دویدن بر نوک انگشتان پا مستقیما تمام فشار را به زانوها وارد می‌کند. در حالی که اگر ابتدا کف پاهای خود را بر زمین بگذارید، هم فشار به خوبی و به جای درستی منتقل می‌شود، یعنی ستون و مرکز بدن، هم حفظ تعادل برایتان آسان‌تر می‌شود. بر این اساس، اگر بر اثر استفاده از این وسیله احساس زانودرد دارید، درد ناشی از دستگاه نیست، بلکه ناشی از نادرست دویدنِ شماست.

نحوۀ دویدن به شکل بدن شما، سینه‌ها و نوع نگه داشتن دست نیز مرتبط است. تازه پیش از همه اینها باید همیشه بدن خود را گرم کنید، سپس شروع به دویدن کنید. به این ترتیب استفاده از هر یک از انواع تردمیل باید منوط به این باشد که با راه رفتن عادی آغاز شود. راه رفتن با سرعت 3 تا 4 کیلومتر بر ساعت، آغازی تایید شده برای گرم شدن بدن و وارد آمدن فشار بیشتر هنگام سخت دویدن است. همۀ این موارد در کنار هم دویدن صحیح را شکل می‌دهند که نادیده گرفتن هر یک از آنها، تمام این فرایند را مختل می‌کند.

نقش کفش ورزشی را دست کم گرفته‌اید

هر فعالیت ورزشی به استفاده از تجهیزات استاندارد همان فعالیت وابسته است. دویدن، چه در هوای آزاد باشد چه بر روی تردمیل، نیازمند یک کفش ورزشی باکیفیت، نرم و سبک است. هرگز این مساله را دست کم نگیرید، چراکه صدمات آن جبران‌ناپذیر است.

چقدر می‌دوید؟

مساله بعدی مدت زمان یا تعداد دفعاتی است که از این وسیله استفاده می‌کنید. استفاده هیچ‌چیز بیش از اندازه، مفید نیست. این مساله را به عنوان قانونی طلایی در ذهن خود بکارید. یقینا برایتان ثمر خواهد داشت. جایی دیگر به این مساله اشاره کرده‌ایم که حتی ورزش کردن، با وجود تمام مزیت‌هایی که برایمان دارد، نباید هرروزه انجام شود. هر روز ورزش کردن، نه تنها سبب زودتر پیشرفت کردن و تندرست شدن و تناسب اندام بهتر نمی‌شود، بلکه شما از دست‌یابی به تک تک این اهداف باز‌می‌دارد.

یکی از سبب‌های آسیب دیدگی با این وسیله و فشار آمدن به زانوها، اتکای بیش از اندازه به استفاده از آن است. اگر درست می‌دوید و کفش ورزشی خوب هم به پا دارید و باز هم احساس درد در زانو، به خصوص اطراف کاسه زانو کردید، بدانید بیش از اندازه از این وسیله استفاده می‌کنید. 

تردمیل استاندارد را بشناسید

در آخر باید به امنیت خود دستگاه اشاره کرد. شناخت شما از قابلیت‌های این دستگاه، از آسیب دیدن و زانودرد در امان‌تان خواهد داشت. مهم‌ترین قابلیت هر دستگاه تردمیل که در ارتباط با حفظ سلامتِ زانوی شماست، ضربه‌گیر است. چه در باشگاه ورزش می‌کنید و چه در خانه، یقین کنید که دستگاه ضربه‌گیر کف و ضربه‌گیر SDS داشته باشد. این ضربه‌گیرها سطح نرم‌تری را برای دویدن مهیا می‌کنند و سبب می‌شوند فشارهایی که به تختۀ این وسیله وارد می‌کنید، یکسره به زانوهای شما منتقل نشود.

به این ترتیب، دانستیم که بیشتر آسیبی که این وسیلۀ ورزشیِ همه‌گیر متوجه ما می‌کند، بیشتر از ناآگاهی در چگونه دویدن، و شناخت اندک از دستگاه تردمیل و فعالیت ورزشی ناشی می‌شود. رعایت کردن مواردی که در این یادداشت ذکر شد، زانویتان را در برابر آسیب سلامت نگه می‌دارد.



دیدگاه شما
دیدگاه ها
خوشم اومد. بلاخره توی این وب فارسی به مطلبی برخوردیم که قدری جزئی به مساله پرداخته بود. همه عین آدم عین همین مقاله بنویسن چی میشه؟!
آقا دست مریزاد.