ورود / عضویت
تاریخ 1400/04/26 ساعت 20:45

اینستاگرام، کانال اطلاع‌رسانی تیم ملی فوتبال زنان!

اینستاگرام، کانال اطلاع‌رسانی تیم ملی فوتبال زنان! اینستاگرام در سال‌های اخیر به رسانه‌ای مهم برای انتشار اخبار زنان بدل شده، تا جایی که گاهی اولین اخبار از این طریق منتشر می‌شود اما در استفاده از آن باید نکاتی را هم مد نظر قرار داد و اسیر فضای هیجانی و پر سر وصدای این شبکه مجازی نشد.

به گزارش فوتبالدخت به نقل از ایسنا، تیم ملی فوتبال زنان ایران این روزها خود را برای حضور در مرحله مقدماتی قهرمانی آسیا آماده می‌کند. شاگردان مریم ایراندوست قرار است شهریور ماه مقابل تیم‌های اردن و بنگلادش به میدان بروند و شانس خود را برای صعود به دور نهایی این رقابت‌ها امتحان کنند.

فدراسیون بعد از دو سال تعطیلی اردوهای تیم ملی را از سرگرفته و ملی‌پوشان را برای آماده‌سازی و محک به بلاروس اعزام کرد تا دو بازی تدارکاتی مقابل بلاروس و ازبکستان انجام دهند. نتیجه هر دو دیدار شکست ایران بود که البته از ابتدا و به دلیل تعطیلی دو ساله تیم ملی  انتظار پیروزی وجود نداشت.

نکته قابل توجه در مورد تیم ملی، فعالیت مریم ایراندوست به عنوان سرمربی این تیم در صفحه شخصی خود در اینستاگرام است. او بارها از این طریق خبرهایی در مورد تیم ملی و فعالیت‌هایی که قرار است در فوتبال زنان اتفاق بیفتد، منتشر کرده و وعده‌هایی در مورد اتفاقات خوب یا به قول خودش "بمب خبری"  داده است.

وعده‌هایی که ایراندوست در اینستاگرام منتشر کرد

ایراندوست ۱۷ تیر در پیج اینستاگرام خود پستی حاوی مطالبی در مورد استعدادیابی در کشور منتشر کرد و در ادامه نوشت" سورپرایز بعدی یک بمب خبری است که تا ۲، ۳ روز دیگر از همینجا اعلام می‌کنم. برای اولین بار در فوتبال زنان. ‌..". 

او ۲۴ تیر در پستی دیگر وعده داد: " خبری که قول داده بودم بگویم باید کمی دیگر صبر کنیم اما همین‌قدر بگویم که قرار است در ورزشگاه آزادی بازی کنیم و شما از جعبه جادویی بازی را پخش زنده ببینید. این قول‌هایی است که یکی یکی با تلاش آقای عزیزی خادم و خانم موسوی عملی می‌شوند که برای برابری تلاش می‌کنند.
علاقه مندانی که دوست دارند لیدر هواداران باشند در هر استان اعلام آمادگی کنند تا بتوانیم ‌از همینجا کمپین هواداری فوتبال زنان را ایجاد کنیم تا بعد از کرونا ورود هواداران را سازماندهی کنیم و یک دل و یک صدا برای حرفه‌ای تر شدن فوتبال زنان تلاش کنیم. "

احتمال تحقق وعده‌های سرمربی چقدر است؟

مطابق با شنیده‌ها بمب خبری ایراندوست حضور کادر فنی یا مشاور خارجی کنار تیم ملی است که هنوز قطعی نشده و معلوم هم نیست چه زمانی این اتفاق بیفتد. هرچند ممکن است بمب خبری ایراندوست چیزی غیر از این بوده باشد اما عجله کرد و باید منتظر می‌ماند تا موضوع ضمن تایید از سوی هیات رییسه به مرحله اجرایی شدن و در واقع نهایی شدن برسد و آنگاه مژده خبری خوب را می‌داد، چرا که تجربه بارها نشان داده بسیاری از وعده‌های مدیران عملی نمی‌شود یا امکان اجرایی شدن آن با توجه به شرایط کشور وجود ندارد و در حد وعده باقی می‌ماند. 

موضوع مهم‌تر اما به وعده بازی تیم زنان در ورزشگاه آزادی و پخش رسانه‌ای مربوط می‌شود. در مورد بخش اول این وعده باید یادآوری کنیم که مهدی تاج در زمان ریاست خود در فدراسیون فوتبال وعده میزبانی در آزادی را داد که موجی از شادی بین علاقه‌مندان فوتبال زنان و حتی خود فوتبالیست‌ها و مربیان به راه افتاد اما محقق نشد.

یکی از اصلی‌ترین دلایلی که مانعی برای میزبانی تیم ملی زنان در ورزشگاه آزادی از حریفان خود است، به نوع پوشش تیم‌ مقابل مربوط می‌شود. مطابق با قوانین جمهوری اسلامی رقبایی که در خاک ایران برابر تیم‌های زنان کشورمان به میدان می‌روند باید با پوشش رسمی کشور ایران در زمین مسابقه حاضر شوند که پذیرش این مسئله از سوی بسیاری از تیم‌های خارجی اتفاق نمی‌افتد. گویا قرار است تیم ایران در آزادی میزبان ترکیه باشد و باید ببینیم که شرایط برگزاری این دیدار فراهم می‌شود یا به همان دلایل همیشگی در ورزشگاه دیگری برگزار خواهد شد. 

مسئله دیگر در این مورد زمان نامشخص بازی تیم ملی در آزادی است. در حال حاضر به دلیل شرایط ناشی از شیوع کرونا تماشاگران امکان حضور در ورزشگاه‌ها را ندارند و مشخص نیست که پای آنها چه زمانی به استادیوم‌های ورزشی باز می‌شود. از طرفی مشخص نیست که ایران تا چه زمانی درگیر شیوع این بیماری است و  در واقع تاریخ بعد از کرونا که ایراندوست در پست خود به آن اشاره کرده، زمانی کاملا مبهم است.

بخش دوم وعده ایراندوست در مورد پخش زنده تلویزیونی تا حدودی در شرایط فعلی دور از ذهن‌تر از وعده‌های دیگر اوست. با اینکه زنان ورزشکار سال‌هاست خواستار پخش تلویزیونی مسابقات خود هستند که با رعایت کامل پوشش اسلامی انجام می‌شود اما هنوز موفق به متقاعد کردن مسئولان نشده‌اند.

به نظر می‌رسد پخش تلویزیونی ورزش زنان فراتر از ورزش است و تصمیم‌گیری در مورد آن پای نهادهای دیگری را هم به میان می‌کشد. ضمن اینکه صدا و سیمای کشور خط مشی‌های خاص خود را دارد که بر زنان ورزشکار پوشیده نیست. حال سوال اینجاست آیا اتفاق ویژه‌ای رخ داده که سرمربی زنان در صفحه شخصی‌اش اعلام کرده که قرار است بازی تیم ملی پخش زنده تلویزیونی شود؟ آیا وزارت ورزش و جوانان در این زمینه قدمی برداشته؟ مسئولان ورزشی توانسته‌اند مجوزهای لازم را اخذ کنند؟ سازمان صدا و سیما با پذیرش پخش تلویزیونی دیدار تیم ملی، سیاست دیگری را در قبال فوتبال زنان در پیش گرفته است؟

بدون شک پخش رسانه‌ای دیدارهای فوتبال زنان ایران در لیگ و تیم ملی، بازی در ورزشگاه آزادی و حضور پرشور زنان و داشتن کمپین‌های فعال هواداری فوتبال زنان آرزوی بسیاری از  ورزش دوستان است، اما ای کاش سرمربی تیم ملی یک خط هم در این مورد می‌نوشت که علاقه‌مندان فوتبال بر چه اساسی این وعده‌ها را که پیش از این هم در فوتبال زنان شنیده‌اند، باور کنند و مطمئن شوند این بار قرار است شاهد تحقق آنها باشند نه اینکه صرفا امیدی واهی در دل بپرورانند.

نقش روابط عمومی فدراسیون در فعالیت اینستاگرامی سرمربی

سوالی اساسی در مورد انتشار اخبار یا وعده‌های تیم ملی در اینستاگرام سرمربی تیم ملی این است که آیا روابط عمومی فدراسیون وظیفه خود را در قبال فوتبال زنان ایفا نمی‌کند؟ چرا اخبار تیم ملی و فوتبال زنان به جای آنکه از طریق سایت رسمی فدراسیون منتشر شود، توسط سرمربی و در اینستاگرام به اطلاع مردم می‌رسد؟ اگر مجموعه روابط عمومی فدراسیون اخبار را بعد از تایید نهایی منتشر می‌کند چرا تا آن زمان مانع انتشار خبر توسط سرمربی نمی‌شود؟ آیا روابط عمومی فدراسیون با عدم ممانعت از اطلاع رسانی پیش از موعد ایراندوست می‌خواهد زیر بار عواقب احتمالی ماجرا در صورت عدم تحقق وعده‌ها نرود؟

هرچند تا زمانی که خبری قطعی نشود، نباید روی خروجی فدراسیون قرار بگیرد اما شاید برخی گمان کنند دلیل فعالیت مریم ایراندوست در فضای مجازی بی‌توجهی مجموعه روابط عمومی به اطلاع رسانی در مورد زنان باشد. در این صورت شهره موسوی به عنوان نایب رئیس زنان فدراسیون باید به قضیه ورود کند و به دنبال احقاق حق زنان باشد، اما اگر این اخبار صحت نداشته باشد و تنها حدس و گمان است، این مجموعه باید مانع از آن شود که سرمربی اتفاقات مربوط به تیم ملی را قبل از قرار گرفتن در خروجی رسمی فدراسیون، در صفحه خود منتشر کند، چرا که با این کار اعتبار و جایگاه تیم ملی زیر سوال می‌رود.

انتشار اخبار فوتبال زنان توسط سایت رسمی فدراسیون ضمن حفظ اعتبار تیم ملی و سایر نفرات فعال در این بخش، مرجعیت فدراسیون فوتبال را نشان می‌دهد.

تیم ملی آکادمی فوتبال نیست

ایراندوست از جمله مربیانی است که در فضای مجازی فعالیت زیادی دارد و از این طریق برای دیده شدن فوتبال زنان و مطالبه‌گری استفاده می‌کند. او به صورت متناوب پست‌ها و تصاویری از آکادمی فوتبال ایراندوست و مطالبی در مورد پخش رسانه‌ای یا امکانات محدود فوتبال زنان به اشتراک می‌گذارد، اما تیم ملی، آکادمی فوتبال نیست.

با اینکه ارتباط سرمربی با هواداران فوتبال از طریق فضای مجازی جنبه‌های مثبتی هم دارد اما این ارتباط نباید به آنجا کشیده شود که اتفاقات فوتبال زنان پیش از نهایی شدن و قرار گرفتن در سایت فدراسیون، در این فضا به اشتراک گذاشته شود. شاید بهتر است سرمربی برای جلوگیری از حاشیه صبورتر باشد و نسبت به نوع ارتباط خود با هواداران تجدید نظر کند یا اگر انفعال مجموعه روابط عمومی فدراسیون منجر به چنین واکنشی از سوی او شده، به صورت علنی اعلام کند و خواستار رسیدگی شود.

طرح وعده‌هایی که هنوز تحقق یا عدم تحقق آنها مشخص نیست توسط سرمربی تیم ملی که مورد اعتماد بازیکنان و هواداران است، می‌تواند موجی از شادی و امیدواری را در دل آنها ایجاد کند اما در صورت عملی نشدن بی‌انگیزگی و دلزدگی را به همراه خواهد داشت و  تیم را در آستانه رویداد مهم قهرمانی آسیا دچار حاشیه می‌کند، هرچند ما هم امیدواریم که وعده‌های ایراندوست عملی شود. 

 

منبع: isna-1400042619012



دیدگاه شما
دیدگاه ها