ورود / عضویت
تاریخ 1400/02/20 ساعت 13:47

از 16 جلسه تمرین 20 نفر می خواهیم

ایراندوست: انتخاب بازیکنان بر اساس اولویت بندی باشگاه ها و نیاز تیم ملی است

ایراندوست: انتخاب بازیکنان بر اساس اولویت بندی باشگاه ها و نیاز تیم ملی است

به گزارش فوتبالدخت طی روزهای گذشته مریم ایراندوست سکان هدایت تیم ملی فوتبال زنان ایران را برعهده گرفت. همچنین قرار است تیم ملی فردا (سه شنبه 21 اردیبهشت ماه) در تهران اردویی جهت آماده سازی بازیکنان داشته باشد تا این تیم آماده برگزاری دیداری دوستانه با بلاروس در آن کشور شود. مریم ایراندوست در خصوص شکل گیری همکاری خود با فدراسیون و جزئیات برنامه های تیم ملی گفتگویی با فوتبالدخت انجام داد که در ادامه می خوانیم:


مریم ایراندوست در خصوص پیشنهاد هدایت تیم ملی فوتبال زنان ایران از سوی فدراسیون فوتبال گفت: این پیشنهاد از سوی خانم موسوی در اسفندماه به من داده شد و بیستم اسفندماه نیز اولین جلسه حضوری ما برگزار شد. در ابتدا قرار بود بعد از تعطیلات فروردین اردو‌ها برگزار شود تا زمان برای ساماندهی تیم ملی داشته باشیم. در آن جلسه من با هدف اینکه به عنوان مشاور در کنار مجموعه تیم ملی باشم حضور یافتم و در ادامه متوجه شدم خانم موسوی دلسوزانه قصد کمک به فوتبال زنان دارند و تمایل دارند خواسته‌های به حق دختران فوتبالیست را بالاتر از شعار و رویا تحقق بخشند. با دیدن اشتیاق و تلاش و پیگیری‌ها من هم متقابلاً استقبال کردم و خواستم کمک کنم.

 با مشکلات بیگانه نیستیم

 ایراندوست افزود در این جلسه خانم موسوی در فضایی رفاقتی و صمیمانه گفتند در کنار ما و تیم ملی هستند و سایر امور هم به همین شکل پیش رفت و روز هفتم فرودین ماه جلسه آنلاین دیگری داشتیم. در این میان دو مرتبه برنامه اردوهای ما تغییر کرد که می‌توان گفت با این شرایط بیگانه نیستیم و تا حدودی به چنین فضاهایی عادت داریم اما همیشه سعی کرده‌ام مثبت نگر باشم و تنها هدف من کمک به تیم ملی است و امیدوارم که بتوانم اتفاقاتی خوبی همچون ایجاد شرایطی در حد نام تیم ملی ایران رقم بزنیم. اینکه تا حدودی مشکل هتل و دغدغه لباس نداشته باشیم چراکه اگر بازیکن از لحاظ ذهنی چالشی نداشته باشد در آن صورت است که مربی می‌تواند از او تمرینات، شرایط تاکتیک و… را انتظار داشته باشد.

 غیر حرفه است اگر قول خارق العاده ای بدهیم

 سرمربی تیم ملی فوتبال زنان ادامه داد: همه این موارد صحبت‌هایی بود که بین ما و خانم موسوی رد و بدل شد و طرفین قول دادند تا حد توان به تیم ملی کمک کنند اما قرار نیست قول قهرمانی بدهیم یا کار خارق‌العاده ای انجام دهیم چون چنین صحبت‌هایی حرفه‌ای نیست. فاصله ما با تیم‌های رده اول آسیا بسیار زیاد است و زمان کافی برای انسجام تیم نداریم. همچنین تیم ملی ما ۲ سالی است که هیچ فعالیتی نداشته است.

 گذشته تجربه بود، انرژی خود را صرف آینده کنیم

 سرمربی جدید تیم ملی فوتبال زنان در خصوص خروج و ورود تیم ملی فوتبال زنان از رنکینگ فیفا و حواشی رسانه‌ای پیرامون این موضوع گفت: قطعاً چنین اتفاقی مرسوم نیست اما این اولین باری هم نیست که چنین اتفاقی برای تیم ملی فوتبال زنان رخ می‌دهد. در کل به نظر من باید انرژی خود را صرف آینده کنیم. هرچه در گذشته اتفاق افتاده اگر تجربه یا اشتباه هم بوده تمام شده است. علاقمندم خودم، شما، بازیکنان، مربیان و باشگاه‌ها و مسئولین بیایم و از این به بعد شرایط را عالی پیش ببریم تا بتوانیم کمک کنیم. مطمئن باشید من و دختران فوتبالیست ما به تنهایی نمی‌توانیم از شرایط عبور کنیم. اگر بخواهیم مدام به اتفاقات گذشته فکر کنیم به نظر من ۴۰ درصد از توانمان را همین ابتدای کار از دست می‌دهیم.

 نگاه فدراسیون؛ برابری است!

 مریم ایراندوست همچنین در خصوص تیم مدیریتی جدید فدراسیون فوتبال و رویکرد اهالی فوتبال پس از انتخابات فدراسیون گفت: من احترام خاصی برای همه نامزدها و نام‌های مطرح شده در انتخابات فدراسیون فوتبال قائل هستم. قطعاً همه می‌توانند کارهای بزرگی برای فوتبال انجام دهند. در مورد همکاری من اما پیشنهاد هدایت تیم ملی از شهریور سال گذشته و از سوی خانم صوفی زاده مطرح بود. نمی‌دانم چه اتفاقاتی بود که تیم ملی ما تشکیل نمی‌شد. صحبت‌هایی که من با خانم موسوی داشتم و دیدگاه‌ها و نقطه نظرات آقای خادم را مطرح کردند، متوجه شدم نگاه، یک نگاه حمایتی است.


حتی می‌توانم بگویم این نگاه، نگاه برابری بین تیم‌های مردان و زنان است. موضوعی که ما سال‌هاست برای آن در حال جنگ هستیم تا تبعیض جنسیتی و تفاوتی میان تیم ما و تیم آقایان نباشد. همه این مسائل را در جلسه سه ساعته ای که داشتیم برای من حل کردند. من دائم می‌گفتم به عنوان مشاور در کنار شما هستم اما خانم موسوی تاکید داشتند شرایط طوری فراهم شده که بتوانیم تیمی قوی داشته باشیم و به طور واقعی کار کنیم. البته من خواسته بودم که جلسه‌ای با دکتر خادم داشته باشم که متاسفانه به دلیل کسالت فعلی نتوانستم به این جلسه بروم.

 شک نکنید مریم ایراندوست تغییر نخواهد کرد

مریم ایراندوست در خصوص رسالت اجتماعی و تلاش‌هایی که طی سال‌های اخیر برای مطالبه گری، الگوسازی و دفاع از حقوق دختران فوتبالیست داشته است گفت: شک نکنید مریم ایراندوست تغییر نخواهد کرد. یکی از اصلی‌ترین صحبت‌های ما با خانم موسوی در این زمینه بود. خانم موسوی هم به جد حمایت کردند و گفتند در این راه پشتیبان ما هستند. اینکه تعداد کمی از اهالی فوتبال زنان مطالبه گر هستند باید بدانیم همه زنان ایران در قلب خود این مطالبه گری را دارند اما به واسطه نوع آموزش یا محیطی که در آن رشد کرده‌اند و شاید حجب و حیا _و نه ترس_ امکان بیان کردن ندارند.


شاید فعالیت‌های من در فضای مجازی نمود بیشتری داشته باشد اما کسانی که من را از نزدیک می‌شناسند می‌دانند در همه جلسات و سایر مکان‌هایی که می‌توانم از تیمم و حتی تیم‌های دیگر دفاع می‌کنم. حتی یک روز برخی دوستان در یک فضای رسانه‌ای می‌گفتند فلان تیم فلان کار را می‌کند یا فلان پول زیاد خرج کرده، من می‌گفتم اتفاقاً این موضوع را باید به فال نیک گرفت. اینکه دختران ما در معدود باشگاه‌هایی در حال آماده سازی فضایی هستند که پا به پای مردان قراردادهای خوب ببندند خوب است. تا زمانی که خودمان نخواهیم یا بدتر خودمان علیه خودمان باشیم هیچ موفقیتی به دست نمی‌آوریم. مطمئن باشید مریم ایراندوست چه مربی تیم ملی باشد چه نباشد پشت دختران پرتلاش ایران خواهد بود و برای حقوق آنها تلاش می‌کند. جایی که نتوانم دغدغه‌های به حق دختران را بگیرم حضور نخواهم داشت.

دو گروه سی نفره داریم

 مریم ایراندوست در خصوص برنامه اردوها و دیدار با تیم ملی فوتبال زنان بلاروس گفت: میدانیم زمانی این انتخاب انجام شد که لیگ ما به اتمام رسیده بود. ما پخش زنده یا فیلمی از مسابقات نداریم که حداقل در این فاصله سه ماهی که فرصت بود فیلم‌ها به دست ما می‌رسید و بازیکن‌ها را می‌دیدیم. همه اینها باعث شد تصمیم بگیریم از مربیان باشگاه‌ها کمک بگیریم تا بازیکنان خود را اولویت بندی کنند و برای ما بفرستند. در نهایت با جمع بندی انجام شده ۶۰ نفر را انتخاب کردیم. این نفرات لیست نهایی ما نیستند. قطعاً اگر بازیکنی فیلم بازی خود را برای ما بفرستد یا شرایطی آماده شود تا بتوانیم به باشگاه آنها رفته و تمرینات آنها را ببینیم بازیکنان دیگری به این جمع اضافه خواهند شد. از میان این ۶۰ نفر، ۳۰ را انتخاب کردیم. این انتخاب نیز بر اساس نیاز تیم ملی در پست‌های مختلف و همان اولویتی بود که مربیان باشگاه‌ها به ما اعلام کرده بودند.

 مابقی نفرات در اردوهای بعدی به جمع ما اضافه خواهند شد. البته علاقمند بودم ۳۰ نفر اول در اردوی اول و ۳۰ نفر دوم در اردوی دوم حضور یابند اما به دلیل بازی پیش رو مقابل بلاروس شرایط به گونه‌ای است که این کار امکان پذیر نیست چرا که باید در طول ۱۶ جلسه تمرین ۲۰ نفر نهایی را انتخاب کنیم. قطعاً شرایط و انتخاب سختی است و امیدوارم باشگاه‌ها، مربیان و بازیکنان تا حدی ما را یاری کنند. امیدواریم تا اواخر تیرماه بتوانیم همه بازیکنان را مورد سنجش قرار دهیم. 

 وی افزود: حدود ۱۲ نفر از بازیکنانی که در اردوی اول هستند امکان همراهی ما را در اردوی دوم ندارند و این به دلیل شرکت بازیکنان در لیگ یک است که چهار بازی پشت سر هم انجام داده‌اند و باید استراحت کنند. البته نقدی در این میان وجود دارد که چرا بازیکنان لیگ برتری ما باید در مسابقات لیگ یک برای تیم‌هایی به میدان بروند که پس از مسابقات از آن تیم جدا می‌شوند. این مسائل باید در فوتبال ما حل شود. سعی کردیم با همفکری به نقطه‌ای برسیم که تا حد ممکن درصد خطا و اشتباه برای ما کم شود.

مدیر فنی نه، پدرم و سمیه شهبازی کمک مربی هستند

 مریم ایراندوست در خصوص کادر فنی خود و اضافه شدن نصرت ایراندوست به تیم ملی افزود: در تیم ملی پست مدیرفنی نداریم و باید راحت حرف بزنیم تا برای بعد از ما هم یک سری مسائل حل شده باشد. بنده به عنوان سرمربی و پدرم به عنوان کمک مربی هستند و سمیه شهبازی هم دیگر مربی ماست. هدف ما کمک به تیم ملی و احقاق حق دختران است. وقتی برای برابری تلاش می‌کنیم نباید بحث مرد و زن مطرح شود. در فوتبال اروپا مربی زن و مرد در کنار هم کار می‌کنند و این موضوع حرفه و عادی است. سرپرست ما نیز خانم علیپور است و البته مربی دروازه بان ها هم به زودی مشخص می‌شود.


مریم ایراندوست در پایان گفت: امیدوارم در تابستان که همه مردم ایران واکسن کرونا می‌زنند اولین اردوی تیم ملی ایران در ورزشگاه آزادی در حضور تماشاگرانشان برگزار شود.




مریم ایراندوست, سرمربی تیم ملی فوتبال زنان, تیم ملی فوتبال زنان ایران, بلاروس


دیدگاه شما
دیدگاه ها