ورود / عضویت
تاریخ 1400/01/24 ساعت 03:56

کار دشوار بانوان سیرجانی در جام باشگاه‌های آسیا و ضعف زیرساخت ها

کار دشوار بانوان سیرجانی در جام باشگاه‌های آسیا و ضعف زیرساخت ها

سرمربی تیم فوتبال بانوان شهرداری سیرجان در حالی از رقابت‌های نفس گیر در جام باشگاه‌های آسیا سخن می‌گوید که اعتقاد دارد زیرساخت‌های تیمش بسیار ضعیف بوده و نیازمند توجه مسئولان است.


به گزارش فوتبالدخت و به نقل از مهر تیم شهرداری سیرجان در فصل سیزدهم لیگ برتر فوتبال بانوان ایران با ۱۳ برد، ۲ مساوی و یک باخت برابر حریفان خود موفق به کسب عنوان قهرمانی شد و به مسابقات آسیایی راه یافت.


برای اولین بار تیم قهرمان فوتبال زنان ایران به مسابقات جام باشگاه‌های آسیا اعزام می‌شود و باید دید که شهرداری سیرجان اولین نماینده ایران در مسابقات جام باشگاه‌های آسیا چه عملکردی را به یادگار خواهد گذاشت. برای این منظور به سراغ مریم جهان‌نجاتی سرمربی تیم قهرمان لیگ برتر و نماینده تیم ایران در جام باشگاه‌های آسیا رفتیم و در راستای قهرمانی تیم شهرداری سیرجان و مسابقات آسیایی پیش رو گفتگو کردیم که در ادامه می‌خوانید.


*خانم جهان‌نجاتی، مهمترین عوامل کسب عنوان قهرمانی تیم فوتبال زنان شهرداری سیرجان در فصل سیزدهم لیگ برتر را در چه می‌دانید؟


ما از سال ۹۴ که عنوان قهرمانی لیگ برتر را کسب کردیم، دو بار نایب قهرمان و دو بار هم سوم شدیم، در واقع از سال ۹۴ همواره روی سکو بودیم و تیم به این خودباوری رسیده بود که امسال می‌تواند قهرمان بشود، توان شکست دادن همه حریفان را دارد، توان اینکه بتواند امتیازات لازم برای قهرمانی کسب کند را دارد. این خودباوری و پیش فصل خوبی که داشتیم، همه شرایط را برای ما ایجاد کرد که بتوانیم در این مسیر موفق باشیم و به قهرمانی برسیم.


*از مراسم جشن قهرمانی صحبت بفرمائید؛ این مراسم برای سرمربیِ تیم قهرمان راضی کننده بود؟


روز بسیار خوب به یاد ماندنی بود، روزی که شعف و شادی و غرور را در چهره تک تک بازیکنانم می‌دیدم، روزی که شادی و شعف و احساس غرور و افتخار را در چهره تک تک مسئولان شهری‌ام می‌دیدم. امسال اعضای شورای شهر برادرانه و محکم ما را حمایت کردند، حمایت آنها از باشگاه ما طوری بود که بسیاری از مشکلاتمان به راحتی حل شد.


*این قهرمانی را خانم جهان‌نجاتی تقدیم چه کسی می‌کند؟


ما زنانی که به صورت حرفه‌ای مشغول ورزش هستیم اگر حمایت خانواده نباشد، هرگز نمی‌توانیم به راحتی به فعالیت‌مان ادامه دهیم. من با توجه به اینکه یک پسر پنج ساله دارم به مراتب کارم به عنوان یک سرمربی لیگ فوتبال زنان سخت‌تر است. من این عنوان را تقدیم همسر، پسر، پدر و مادرم می‌کنم که در طول این فصل همواره مرا مورد حمایت خود قرار دادند.


*با ۴۸ گل زده در مرحله گروهی و ۱۵ گل زده در مرحله نهایی و مجموع ۶۳ گل زده، بهترین خط حمله لیگ را از آن خود کردید، «برتری و موفقیت تیم جهان‌نجاتی در فاز حمله نسبت به دیگر تیم‌های لیگ برتر ایران» چه دلایلی دارد؟


من با اینکه خودم در دوران بازیکنی‌ام مدافع بودم، اما تفکرات هجومی زیادی دارم و کلاً مربی هستم که تفکرات هجومی‌ام نسبت به فاز دفاعی را بیشتر دوست دارم، از جمله معدود تیم‌هایی بودیم که در لیگ برتر بانوان از سیستم ۳-۴-۴ بازی می‌کردیم.


*فصل سیزدهم تیم شهرداری سیرجان از لحاظ بودجه در بین تیم‌های لیگ برتری در ردیف چندم قرار داشت؟


من فکر می‌کنم در فصلی که گذشت تیم شهرداری سیرجان از لحاظ هزینه‌ها و بودجه در بین تیم‌های لیگ برتری، تیم پنجم یا ششم لیگ بود، بعد از شهرداری بم، سپاهان اصفهان، وچان کردستان و ذوب‌آهن اصفهان، ما احتمالاً تیم پنجم بودیم.


*با توجه به اینکه در این دوره از مسابقات لیگ برتر فوتبال زنان، خیلی از مربی‌ها به داوری اعتراض داشتند، در مجموع داوری‌های این فصل را چگونه ارزیابی می‌کنید؟


من داوری‌های این فصل را نسبت به فاجعه‌ای که در فصل گذشته اتفاق افتاد و آمدند از یکسری داور که هیچ رزومه‌ای در لیگ برتر نداشتند در بازی‌های مهم استفاده کردند، به مراتب بهتر می‌بینم. فوتبال زنان ما و همین طور داوری فوتبال زنان مان در حال رشد و پیشرفت است؛ ما داوران بسیار خوب آسیایی داریم، سلطنت نوروزی، سلما رضوی، مهناز ذکایی، مهسا قربانی، مائده جعفری از داورهای بسیار خوبی هستند که جز داورهای الیت هستند.


*سیده شهره موسوی نایب رئیس زنان فدراسیون فوتبال، عنوان کرد در آبان ماه ۱۴۰۰ برای اولین بار تیم قهرمان فوتبال زنان ایران به مسابقات جام باشگاه‌های آسیا اعزام می‌شود، آمادگی اعزام به این مسابقات را دارید؟


اینکه همه جا عنوان می‌شود تیم شهرداری سیرجان جواز حضور در مسابقات باشگاه‌های آسیایی را به عنوان اولین تیم ایرانی کسب کرده، جمله بسیار زیبا و قشنگی است، اما بنده به عنوان پایه گذار این رشته در شهرستان که از سال ۸۵ به فوتبال بانوان این شهر خدمت می‌کنم و سرمربی تیمی که قهرمان شده نظرم این است، یک ذره از زیبایی‌های این جمله فاصله بگیرید و نگاه کنید به زیر ساختی که برای فوتبال زنان در این شهر وجود دارد. امیدوارم زیبایی این جمله مسئولین را به این فکر بیندازد که این تیم چه زیر ساختهایی برایش وجود دارد، یک زمین تمرین مناسب برای تمرین این تیم وجود ندارد، بی‌کیفیت‌ترین زمین این شهر در اختیار تیم زنان است. به جای تکرار کردن «تیم جواز حضور در جام باشگاهای آسیا را کسب کرده» همه مسئولین ما را یاری و کمک کنند تا زیرساختهای بهتری برای فوتبال زنان و تمام تیم‌ها حتی آقایون در این شهر ایجاد بشود، این همه تیم و یک استادیوم تختی، که چمن بسیار بی کیفیتی دارد.


امیدوارم مسئولان مطالبه‌گری خودشان را آغاز کنند، سیرجان شهری صنعتی است، چرا مسئولان ما فقط باید بسنده بکنند به تلاشی که گل‌گهر برای زیر ساخت‌ها کرده، این همه شرکت اینجا وجود دارد، حتی از مسئولین شهرداری هم می‌خواهم، واقعاً چرا اقدامی برای تعمیر و تجهیز استادیوم تختی نمی‌شود؟!


*گفته شده که علت مصدومیت ندا رضاپور و لیلا معلم دو بازیکن کلیدی‌تان هم زمین چمن مصنوعیِ استادیوم تختی بود، این را تأیید می‌کنید و اینکه بازیکنان جایگزین از پس کار بر آمدند؟


یادمان نرود ما سال بسیار سختی داشتیم، بله بی کیفیتی چمن استادیوم تختی باعث آسیب‌دیدگی ندا رضاپور و لیلا معلم شد، ما دو نفر از بهترین بازیکنانمان که در ارنج ۱۱ نفرمان بودند را از دست دادیم و این مصدومیت‌ها شرایط را برای ادامه کار بسیار سخت کرد. به جای دو بازیکن مصدوم مجبور شدیم بلافاصله از تیم نوجوانان خودمان دو بازیکن بیاوریم و در ارنج اصلی تیم بگنجانیم، این یک کم ما را دچار افت و خیز کرد.


من مطمئنم اگر با همان ارنج ۱۱ نفره اولیه بودیم (یعنی رضاپور و معلم هم توانسته بودند تا آخر لیگ بازی کنند) در پایان فصل تیم بدون شکست لیگ باقی می‌ماندیم، اما با تمام این سختی‌ها، امروز خوشحالم آن دو بازیکنی که توانستند جایگزین رضاپور و معلم شوند، فرصت بازی برایشان در لیگ برتر ایجاد شد؛ سرمایه‌های اصلی ما برای سال آینده خواهند بود.


*چه اظهار نظری در راستای «ساختن استادیوم ویژه زنان» دارید؟


مدام گفته می‌شود که استارت یک استادیوم چمن ویژه زنان زده شده اما از نظر من به عنوان مربی که تک تک بازیکن‌های فوتبال این شهر را می‌شناسم، محل احداث آن استادیوم تحت هیچ شرایطی برای بانوان مناسب نیست.


این طور که من شنیدم این زمین در شهرک صنعتی هست، بازیکنان من دختر بچه‌هایی هستند که می‌توانم بگویم ۴۰ درصدشان هزینه ایاب و ذهاب رفت و آمدشان را از پول تو جیبی خودشان می‌دهند، حالا چطور می‌توانند هزینه کنند و تا آن استادیوم بیایند؟


به نظر من اگر قرار است فکری به حال فوتبال زنان و تجهیزات و زیر ساخت فوتبال بانوان بشود، مکان سنجی آن از همه چیز مهمتر هست.


*برای حضور در این تورنمنت مهم (مسابقات آسیایی) به عنوان نماینده ایران، چه مشکلاتی دیگری دارید و چه راهکاری برای حل این مشکلات پیشنهاد می‌دهید؟


این تیم چند ماه دیگر در جام باشگاه‌های آسیا شرکت خواهد کرد، اما دارایی‌های باشگاه شهرداری برای این تیم چیست؟ آیا خوابگاه اختصاصی برایش وجود دارد؟ آیا زمین تمرینی برایش در نظر گرفته شده است؟


این مسائل نباید با یک قهرمانی فراموش بشود، من اگر قهرمان شدم فوتبال بانوان را از سال ۸۵ در این شهر خودم استارت زدم، امروز به عنوان کسی که لحظه لحظه نهال این درخت را ساعت‌ها برای رشدش وقت گذاشتم، از مسئولان خواهش می‌کنم، جهانشاهی مدیرعامل باشگاه شهرداری را یاری کنند و در این صورت است که می‌توانیم برنامه بسیار خوبی داشته باشیم.


اکنون وقت توسعه باشگاه شهرداری سیرجان است ما در این سال‌ها رشد کردیم و به شکوفایی رسیدیم، امروز وقت توسعه و بسترسازی برای نگاه بلند مدت به فوتبال زنان است.


*از ورود و خروج بازیکنان تیم شهرداری برای فصل پیش رو و مسابقات آسیایی بگویید؟


اگر قرار است نماینده شایسته‌ای در جام باشگاه‌های آسیا باشیم و حضوری پر قدرت‌تر در این مسابقات داشته باشیم، نیاز به تقویت چند تا از پست‌هایمان داریم. بعضی پست‌ها نیاز به تقویت دارند، در بعضی از پست‌ها صد در صد باید برای حفظ بازیکنانمان تلاش بکنیم.


ما امسال کار سخت‌تری خواهیم داشت، مطمئناً همه تیم‌ها برای بازیکنان جوان ما پیشنهاد خواهند داد، نگهداری بازیکنان برای ادامه راه کار سخت‌تری خواهد بود. ما باید در پست‌هایی که مشکل داریم بازیکنان مد نظرمان را جذب کنیم.


ما با ازبکستان، اردن و هند هم گروه شدیم، من به عنوان مربی تیم ملی بزرگسالان مقابل تیم‌های ملی ازبکستان و هند حضور داشتم و با تیم ملی بزرگسالان هر دو بار از آنها شکست خورده‌ام سطح فوتبال ازبکستان و هند از فوتبال ملی ما بسیار بالاتر است، ما اصلاً در جام باشگاه‌های آسیا کار راحتی نداریم و واقعاً کار بسیار سختی را در پیش رو داریم.




فوتبال زنان, شهرداری سیرجان, نماینده ایران در مسابقات جام باشگاه‌های آسیا


دیدگاه شما
دیدگاه ها