ورود / عضویت
تاریخ 1399/06/04 ساعت 08:50

گزارش ای‌اف‌سی از لژیونر فوتبال زنان؛

برای «گلنوش خسروی» توقف معنایی ندارد

برای «گلنوش خسروی» توقف معنایی ندارد کنفدراسیون فوتبال آسیا (ای‌اف‌سی) در گزارشی ویژه و مفصل به زندگی «گلنوش خسروی» پرداخت.

به گزارش فوتبالدخت به نقل از ایرنا دلایل زیادی برای گلنوش خسروی وجود داشت تا از رویای فوتبالی‌اش دست بکشد اما او تسلیم نشد. سایت چنچ ادیتر داستان عالی را در خصوص فوتبال زنان در آسیا نوشته است. دیدیم که این فوتبالیست ۱۹ ساله چگونه بر موانع بزرگ خود غلبه کرد تا در نقل و انتقالات تاریخ ساز شود و به عنوان یک چهره متحول کننده فوتبال زنان ایران آن هم از رده پایه ظاهر شد.

گلنوش خسروی زمانی که در اصفهان بود در خصوص وضعیت پیشرفت فوتبال خود و بازیکنان گفت: بهترین نصیحتی که می‌توانم به دختران فوتبالی ایران بکنم این است که برای رسیدن به پیشرفت هیچ بهانه‌ای وجود ندارد. حتی اگر غذا، کفش، حمایت خانواده و سرمربی نداشته باشیم، هیچ بهانه‌ای نیست زیرا تجربه زیادی در این زمینه‌ها دارم. اگر می‌خواهیم چیزی بدست بیاوریم باید سخت تلاش کنیم.
پس از گذشته دو سال مهم، خسروی این فرصت را دارد تا در مورد افزایش چشمگیر فوتبال خود تأملی کند. خسروی کودکی خود را به دورانی سخت توصیف کرد و توانست در آگوست سال گذشته قرار خود را در خارج از ایران امضا کند و بر مشکلات شخصی و سنگین تاریخ زندگی خویش غلبه کرد.
انعقاد قرارداد با این دختر فوتبالیست ایرانی در برخی از منابع خبری به گونه ای منتشر شد که او اولین و جوانترین دختر ایرانی است که در فوتبال باشگاه‌های اروپا بازی می‌کند.
از زمان قرارداد خسروی، صبا سلیمی به تیم اف‌سی مارشال جمهوری آذربایجان پیوسته و هفته گذشته نیز یاسمن فرمانی همسر علی قلی زاده ستاره تیم ملی شالروای بلژیک با این تیم امضا کرد. این امر نشان دهنده روند رو به رشد استعدادهای زنان ایران و از حماسه‌های بزرگ فوتبال آسیا است تا توانایی خود را در خارج از کشور آزمایش کنند.
وقتی سفر این دختر ایرانی آغاز شد هیچ یک از این رویا ممکن به نظر نمی‌رسید. در دوران نوجوانی او از حضورش در فوتبال حرفه‌ای جهان ناامید بود و آرزوی بازی کردن در تیم‌های مطرح جهان را داشت اما مسیر مشخصی پیش‌روی او نبود.

کسب فرصت و پول به صورت برابر سخت است اما سخت‌تر از آن از دست دادن پدر در سن هشت سالگی است. او در گفت‌وگو با سایت ای‌اف‌سی در این زمینه عنوان کرد: وقتی پدرم را از دست دادم واقعا برای من و مادرم شرایط سختی بود. ما در روستای کوچکی زندگی می‌کردیم که هیچ امکاناتی نداشت. حتی کفشی برای دویدن و غذایی برای خوردن نداشتم و به همین دلیل خیلی لاغر هستم. اما زیاد می‌دویدم و همواره تمام تمرکزم رسیدن به هدفم بود. مادرم خود را برایم قربانی کرده بود و حتی کارهای کوچکی انجام می‌داد تا همه رویاهایم را محقق سازد.

کمتر کسی می‌دانست که این فداکاری‌ها چقدر قابل توجه است. بدون آنکه به هیچ باشگاهی بپیوندد در ۹ سالگی بازی فوتسال را آغاز کرد و بعد از آنکه نظر مسوولان فوتبالی را جلب کرد در ۱۰ سالگی به تیم زیر ۱۴ سال دعوت شد و این کار راحتی نیست.
خسروی می‌دانست که چگونه باید دوید اما قبل از آماده شدن برای مقابله با مخالفان واقعی، حتی در سطح جوانان باید همه چیز را یاد می‌گرفت.

خسروی در ادامه مصاحبه خندید و گفت: وقتی فوتبال را شروع کردم حتی کفش ورزشی نداشتم و نمی‌دانستم که چگونه فوتبال بازی کنم ولی فوتبال را دوست داشتم. از سرعت استفاده کردم و می‌دانستم که خیلی سریع می‌دوم و در تیم جوانان به عنوان مهاجم نوک انتخاب شدم زیرا سرعتم زیاد بود اما همیشه دوست داشتم تا توپ را ارسال کنم و مقداری ناامید بودم از اینکه فرصت ارسال توپ را نداشتم ناراحت بودم.
کتایون خسرویار سرمربی بین المللی بود که هدایت تیم جوانان را برعهده داشت و خسروی برای او بازی می‌کرد.
خسرویار درخصوص این فوتبالیست ۱۹ ساله گفت: به معنای واقعی کلمه برای چند ماه او را تحت فشار گذاشتیم تا فقط مهارت‌های فوتبال خود را نشان دهد و مانند سایر بازیکنان عملکرد خوبی داشت. او خیلی لاغر اما بازیکن سریعی است. گلنوش خیلی فوتبال را دوست دارد و مادرش همواره از او حمایت می‌کند. اولین بازی و گل او در تیم زیر ۱۴ سال را دیدم و در آن زمان تنها آغاز راه بود اما اکنون او به چهره‌ای خاص برای دختران فوتبال ایران تبدیل شده است و نمی‌توانم صبر کنم تا ببینم که در آینده چه موفقیت‌های دیگری را رقم می‌زند.

خسروی در ۱۲ سالگی اولین گل خود را در مسابقات قهرمانی آسیا زیر ۱۴ سال در سریلانکا در دیدار برابر تاجیکستان به ثمر رساند. بازی که با نتیجه ۶ بر صفر به نفع ایران پایان یافت.
خسروی در مرور خاطراتش گفت: از ایران و شهر اصفهان آمده‌ام. منطقه‌ای که بسیار خشک است. در سریلانکا خیلی هوا گرم و بود و واقعا من و دیگر بازیکنان اذیت شدیم. زیرا از دیگر بازیکنان جوان‌تر و لاغرتر بودم. حتی نفس کشیدن برایم سخت بود. بازی کردم و گل زدم اما بعد از بازی بسیار خسته شدم. همچنین بیشتر بازیکنان تیم غذای سریلانکا را نمی‌خوردند و ما در آن مدت فقط سیب زمینی می‌خوردیم. یکی از مربیان به من گفت که توانایی خود را با خوردن سیب زمینی بیشتر بالا ببرم زیرا خیلی لاغر هستم.
وقتی خسروی در مسابقات بیشتری شرکت کرد اعتماد به نفس بسیاری بدست آورد و در پنج مسابقه قهرمانی آسیا زیر ۱۴ سال، زیر ۱۶ سال و زیر ۱۹ سال، ۶ گل به ثمر رساند. او به عنوان یک وینگر پرانرژی در خط حمله و دفاع و یکی از مهره‌های اصلی تیم جوانان ایران بود که در مسابقات قهرمانی‌آسیا زیر ۱۹ سال بازی عالی را از خود به نمایش گذاشت. آنان نتوانستند در این مسابقات از گروه خود صعود کنند اما تیم کوناک اسپور ترکیه به نتیجه اهمیت نداد و جذب بازی خسروی شد.

بسیار سخت است است تا به عنوان یک جوان ۱۸ ساله از کشوری که فوتبال زنان آن حرفه‌ای و شناخته شده نیست در تیم‌های مطرح اروپایی بازی کنید.
او از کودکی سفر کرد تا در مسابقات مختلف شرکت کند و در این مدت به همه ثابت کرد که ارزش فوتبال زنان ایران چیست.
علاوه بر ان تیم کوناک اسپور ترکیه یک باشگاه معمولی نیست و یکی از موفق‌ترین باشگاه‌ها در دهه گذشته در لیگ قهرمانان زنان اروپا است.
خسروی در این زمینه اظهار کرد: وقتی به ترکیه رفتم در ابتدا روزهای سختی داشتم زیرا اولین تجربه زندگی و بازی‌ام در خارج از لیگ ایران بود. حتی افراد زیادی بودند که به سرمربی این باشگاه لقب دیوانه داده بودند که با یک دختر ایرانی قرارداده بسته است. آنان می‌توانستند بازیکنان کشورهای دیگر را جذب کنند اما این دختر ایرانی را وارد تیم کوناک اسپور کردند. مردم ترکیه حتی نمی‌دانستند که ایران تیم زنان یا بازیکنان زن دارد. فشار زیادی روی من بود زیرا احساس می‌کردم که همه نگاه‌ها به شیوه بازی کردنم است.

اما او غرق تشویق هموطنانش شد. حتی بازیگران او را قهرمان فوتبال زنان می‌نامیدند و برای وی پیام‌های حمایتی می‌فرستادند. گرچه مشخص است که حضور او در فوتبال اروپا نقطه عطفی است و او گرسنه رسیدن به موفقیت‌های بالاست.
خسروی در ادامه صحبت‌هایش گفت: احساس فشار زیادی می‌کنم زیرا نمی‌خواهم تا در این سطح بمانم. نخستین دختری هستم که در خارج از ایران بازی می‌کنم و می‌خواهم به بهترین لیگ و باشگاه بروم تا به موفقیت‌های بالاتری برسم. می‌خواهم تا همه افرادی که از من حمایت کردند سوپرایز کنم و به بهترین باشگاه بروم. به دنبال باشگاه جدیدی هستم.
به گفته مدیر برنامه‌های خسروی، بازگشت وی به ترکیه امکان پذیر است اما پیشنهادهایی نیز برای سفر به سایر باشگاه‌های اروپایی در جدول وجود دارد. انجام این کار به طور بالقوه می‌تواند او را به هدف بلند مدت برای حضور در باشگاه‌های بزرگ نزدیک کند و او هیچ دلیلی نمی‌بیند بازیکنان ایرانی دیگر نتوانند این کار را انجام دهند. همچنین سطح بازی دختران ایرانی با دختران تیم‌های ترکیه‌ای یکی است اما تیم‌ها و باشگاه‌های آنان بهتر از ایران است. دختران زیادی داریم که پتانسیل بازی کردن در تیم‌های اروپایی را دارند. امیدوارم روزی تیم ملی فوتبال زنان در جام جهانی بازی کند و وقتی لاین رویا تحقق یابد تمام دنیا استعداد دختران ایرانی را خواهند دید.

در صورت وقوع چنین تحولی، خسروی تنها فوتبالیست دختری است که در این زمینه پیشرو بوده و کاملا متعهد به دستیابی اهداف خود است.
خسروی گفت: رونالدو و مسی جایزه‌های زیادی کسب کرده‌اند اما هنوز تشنه بدست آوردن جایزه‌های دیگر هستند. می‌خواهم مانند آنان باشم و هیچ چیزی مانع موفقیتم نخواهد شد و بهترین خواهم بود.
نه بهانه‌ای و نه محدودیت؛ گلنوش خسروی برنامه‌ای برای توقف ندارد.


گلنوش خسروی, ذوب آهن اصفهان, کوناک بلدی اسپور


دیدگاه شما
دیدگاه ها