ورود / عضویت
تاریخ 1399/03/21 ساعت 15:30

معامله ای شیرین بر پایه‌هایی لرزان!

زیر و بم تشکیل دوباره تیم زنان استقلال

زیر و بم تشکیل دوباره تیم زنان استقلال

به گزارش فوتبالدخت در روزهای گذشته مصاحبه ویدئویی احمد سعادتمند مدیرعامل جدید آبی‌های پایتخت زمزمه‌های تشکیل چندباره تیم فوتبال زنان استقلال تهران را به میان آورد.

 سعادتمند صحبت از تیم‌داری همزمان در دو لیگ مردان و زنان کرد تا عنوان باشگاه را بر براندازه قامت استقلال تهران بداند. وی همچنین حمایت دختران و زنان حامی تیمش را بهانه‌ای برای حضور یک تیم زنان در پایتخت دانست و وجود آن را پاسخ مثبتی به گرایش‌های اجتماعی زنان فوتبالی پایتخت عنوان کرد.


 به خودی خود حضور نام‌های آشنای لیگ فوتبال مردان در لیگ زنان موضوعی بسیار مبارک است. نظیر اتفاقاتی که سال‌ها قبل برای ملوان، پاس همدان، ذوب آهن اصفهان، استقلال خوزستان و در نهایت سپاهان اصفهان برای تیم‌داری در سطح اول فوتبال زنان رخ داد و نوید بخش اتمسفر حرفه ای تری در لیگ کوثر ایران شد.

 انحلال؛ واژه‌ای آشنا برای زنان استقلالی

 تاریخ اما داستان تیم داری باشگاه‌های بزرگ در حوزه فوتبال و فوتسال زنان را با تردید نقل می‌کند. تیم بانوان استقلال تهران اما، تیمی است که چندین بار طعم انحلال را به بهانه و عناوین مختلف چشیده. از ماجرای حضور بازیکنان نوجوان پسر در تمرینات دختران که از بام منازل مشرف به ورزشگاه شهید مرغوبکار فیلمبرداری شد تا فصلی که آبی‌ها سه سرمربی داشتند اما حواشی و اختلاف (یا شاید باندبازی) آن‌ها را به هفته هفتم لیگ نرساند. در آن سال تیمی که بهرام افشار زاده تشکیل داده بود را افتخاری به بهانه مشکل مالیاتی و تأمین هزینه‌ها منحل کرد.


 قانون در مورد تیم‌داری باشگاه‌های صاحب نام چه می‌گوید

 مساله تیم‌داری باشگاه‌های لیگ برتری فوتبال مردان در لیگ زنان از نگاه حمایتی برخوردار است. در شرایطی که تیم‌های معمولی برای حضور در لیگ نخست فوتبال زنان باید در مسابقات دسته‌های پایین‌تر شرکت کنند و سپس جواز حضور در لیگ کوثر را بیابند فدراسیون فوتبال مقرر کرده همه باشگاه‌هایی که در لیگ برتر فوتبال مردان حضور دارند بدون هزینه خرید امتیاز و یا حتی شرکت در مسابقات دسته یک می‌توانند صاحب امتیاز یک تیم فوتبال دختران در بالاترین رده ایران باشند.

 همچنین در قوانین حسابرسی و امور مالیاتی قید شده چنانچه باشگاهی صاحب تیم فعالی در لیگ فوتبال زنان (و نه فوتسال) باشد می‌تواند از معافیت مالیاتی یک تا دو درصدی کل هزینه‌های باشگاه بهرمند شود. در این شرایط اگر کل هزینه‌های مشمول مالیات یک باشگاه بیش از مبلغ تیم‌داری در حوزه فوتبال زنان باشد در مجموع معادله‌ای با صرفه‌ای اقتصادی برای باشگاه رقم می‌خورد.


 آبی‌های تهران دوباره می‌ایستند؟

 با همه جنبه‌های موجود، تمایل ایستادن استقلال تهران در آوردگاه لیگ زنان اتفاقی است که باید به فال نیک گرفته شود. اینکه در صورت حضور نام‌های بزرگ، تمایل رسانه‌ها تا چه حدی به پوشش لیگ زنان افزایش می‌یابد یا فاصله امکانات ورزشکاران مرد و زن چطور علنی‌تر خودنمایی می‌کند، آورده‌هایی بسیار ناچیز، اما در جهت پیشرفت و دیده شدن زنان فوتبالیست ایران است. بدون شک اگر استقلال و انحلال، این دو واژه هم آوا، فاصله‌ای مطمئن از هم بگیرند عوایدی بسیار نتیجه بخش را برای جامعه فوتبال زنان و نه صرفاً پایتخت ایران، به دنبال خواهد داشت.





استقلال تهران, تیم زنان استقلال


دیدگاه شما
دیدگاه ها