ورود / عضویت
تاریخ 1398/04/24 ساعت 08:49

نگاه به فوتبال زنان تغییر کند

ایراندوست: نه صدای صوفی زاده را شنیده‌ام نه حتی او را دیده‌ام

ایراندوست: نه صدای صوفی زاده را شنیده‌ام نه حتی او را دیده‌ام سرمربی پرافتخارترین تیم باشگاهی فوتبال زنان با بیان اینکه مسابقات لیگ فصل گذشته فرسایشی بود گفت: تا زمانیکه هدف تنها برگزاری مسابقات باشد وضعیت فوتبال زنان تغییر نمی کند.

به گزارش فوتبالدخت به نقل از خبرگزاری مهر، پس از پایان یازدهمین دوره رقابت‌های لیگ برتر فوتبال زنان، تیم ملوان انزلی پرافتخار ترین تیم لیگ برتری زنان درحالی مسابقات را با ۳۷ امتیاز و کسب جایگاه ششمی به پایان برد که سرمربی ۴۰ سال این تیم به دلیل از دست دادن بازیکنانش همراه با شاگردانش در زمین دوید و بازی کرد.
مریم ایراندوست درباره شرایط و وضعیت رقابت‌های لیگ فصل گذشته بیان کرد: مسابقات لیگ امسال یک لیگ فرسایشی بود چرا که مدام به دلیل رقابت‌های ملی کنسل می‌شد، حتی برای برگزاری بازی‌های تیم‌های نوجوانان و جوانان شاهد تعطیلی مسابقات لیگ بوده‌ایم و اینها همگی در روند لیگ تأثیرگذار بود. همه می‌دانند تیم‌های فوتبال زنان با مشکلات اقتصادی دست به گریبان هستند. شاید خیلی‌ها شرایط فوتبال زنان را نمی‌دانند، مواردی مانند تغذیه بازیکنان، کرایه زمین تمرین و … در نهایت تیم‌هایی که چه به صورت خصوصی و چه به صورت دولتی حمایت می‌شدند در سه ماه پایانی مسابقات به مشکلات جدی مالی برخوردند. تیم ملوان نیز از این قاعده مستثنی نبود.

۵ بازیکن از دست دادیم
سرمربی تیم فوتبال ملوان در ادامه گفت: ۵ بازیکن را در این فصل از دست دادیم. در فوتبال زنان از دست دادن حتی یک بازیکن تیم را دچار یک مشکل جدی می‌کند چه برسد به از دست رفتن ۵ بازیکن. مشکلات مالی تأثیر مستقیمی بر روی انگیزه بازیکنان می‌گذارد. بازیکنان ما غیرت به خرج دادند که تا پایان فصل در کنار تیم بازی کردند. نتوانستیم نتیجه دلخواه را کسب کنیم اما تیم ملوان از نظر کیفیت چیزی کم نگذاشت و نسبت به تیم‌های دوم و سوم جدول رده بندی تفاوت چندانی نداشت. همانطور که سومین تیم برتر خط دفاع بودیم.

اگر شرایط کنترل نشود فاجعه رخ می‌دهد
وی درباره رواج خشونت در فصل گذشته گفت: بازیکنان فوتبال زنان دیگر از خانواده پولی دریافت نمی‌کنند چرا که خود را مسئول تأمین مخارج زندگی می‌دانند و طبیعتاً زمانی که قرارداد بسته می‌شود خانواده‌ها نیز انتظار دارند آنها یک منبع مالی داشته باشند. زمانی که تعهدات مالی انجام نمی‌شود بازیکن تحت فشار روحی و روانی قرار می‌گیرد و باید انتظار چنین اتفاقاتی را داشته باشیم. روی دادن حتی یک اتفاق معمولی در زمین بازی می‌تواند باعث رواج خشونت شود، فرسایشی بودن لیگ نیز بی تأثیر نبود. تیم ملوان از مرداد ماه تمرینات خود را به صورت جدی آغاز کرد و مسابقات تیر ماه به پایان رسید یعنی حدود یازده ماه بازیکنان در تمرین و مسابقات بودند بدون دریافت مبلغی و این فاجعه است. کنترل چنین شرایطی سخت و تأثیرگذار است و اگر این وضعیت کنترل نشود اتفاقات بدتری نیز رخ می‌دهد.

تیم‬ ملی رها نشود
ایراندوست در ادامه گفت: کسانی که در سطح بالا هستند باید این وضعیت را مهندسی کنند، تنها برگزاری مسابقات کافی نیست اینکه چطور این مسابقات برگزار می‌شود مهم است، ما نباید باشگاه‌ها و مسابقات لیگ را فدای تیم ملی کنیم و همین طور تیم ملی را نباید پس از بازگشت از مسابقات به حال خود رها کرد. تمام این تناقضات همیشه در فوتبال زنان وجود داشته و هیچ گاه درست نشده است.

۵۰۰۰ هزار هوادار زن برای تماشای بازی آمدند
ایراندوست در ادامه تاکید کرد: همیشه از مشکلات حرف زده‌ایم اما تغییری ایجاد نشد. تنها کاری که تیم ملوان امسال توانست انجام دهد حضور هواداران پرشور بود. جلسات متعددی برگزار کردیم تا بتوانیم هواداران را به استادیوم بکشانیم همه می‌دانند تیم ملوان بندرانزلی هواداران بسیاری دارد حتی در تهران اما خیلی به این موضوع پرداخته نشد. ۵ هزار زن هوادار تنها به عشق فوتبال نه اینکه بخواهند در استادیوم‌های لوکس و شیک حضور داشته باشند به ورزشگاه می‌آمدند تا بازی تیم مورد علاقه خود یعنی ملوان را تماشا کنند.

ایراندوست: نه صدای صوفی زاده را شنیده‌ام نه حتی او را دیده‌ام


نگاه به فوتبال زنان باید تغییر کند
سرمربی فوتبال ملوان افزود: بارها گفته‌ایم باید نگاه به فوتبال زنان تغییر کند ما باید جدا از تبعیض جنسیتی به موضوع نگاه کنیم. زمانی که فرد تعیین کننده، تأثیرگذار و تصمیم گیرنده نگاهش به فوتبال زنان تنها راه اندازی آن است و همین که زنان فوتبال بازی می‌کنند باید راضی باشند دیگر نگاه حرفه‌ای و وسیع‌تر شکل نمی‌گیرد. ما نباید به این فکر کنیم که زنان را چه به فوتبال، در حالی که زن و مرد برابر هستند. وقتی یک زن تصمیم می‌گیرد فوتبالیست، پزشک و … شود او یک انتخاب داشته و باید فضا برای ادامه راه فراهم شود و جامعه و دولت موظف است این شرایط را ایجاد کند اگر شرایط فراهم نشود دختران ما به دنبال مسائل دیگر می‌روند مسائلی مانند اعتیاد و… بنابراین ما باید فضا را برای آنها فراهم کنیم. شاید چیزی حدود چندین هزار دختر فوتبالیست در ایران داشته باشیم که با یک نگاه حرفه‌ای و به دور از تبعیض جنسیتی به اهداف آنها جامه عمل بپوشانیم تا فوتبال زنان به جایگاه واقعی خود برسد.

بودجه برابر برای زنان و مردان
ایراندوست در پاسخ به این سوال که چه کسی تعیین کننده است، گفت: کسی که تصمیم گیرنده است، حالا او می‌خواهد رئیس فدراسیون، وزیر ورزش، رئیس جمهور یا هر کس دیگری باشد. آن کسی که تصمیم می‌گیرد. زمانی که بودجه ورزش را تعیین می‌کنند اگر بودجه برابر برای زنان و مردان در نظر گرفته نشود همین روند را خواهیم دید. سال هاست برای بخش مردان بودجه بیشتری در نظر گرفته می‌شود و طبیعی است آنها نسبت به فوتبال زنان نتیجه بهتری کسب کنند.

نه صدای صوفی زاده را شنیده‌ام نه حتی او را دیده‌ام
سرمربی تیم فوتبال ملوان در پاسخ به این سوال که نقش صوفی زاده، نایب رئیس فوتبال زنان در این مسائل چگونه است، گفت: من نه صدای او را شنیده‌ام و نه یک بار از نزدیک او را دیده‌ام فقط این را بگویم مریم ایراندوست نوعی، فوتبالیستی که فدراسیون فوتبال بر روی او سرمایه گذاری کرد، مدرک بین المللی گرفت، تجربه شش سال حضور در تیم‌های ملی را داشت و همین طور ۱۴ سال در لیگ باشگاهی فعالیت کرد از سال ۹۲ اردوهایش را کنسل کردند و باعث استعفایش شدند. پس از رفتن شجاعی، عرب عامری و حال دوره حضور صوفی زاده حتی یک تماس تلفنی از سوی فدراسیون فوتبال با من گرفته نشد که از تجربیات حضورم در فوتبال اطلاعات بگیرند تا وقتی این‌طور به قضایا نگاه می‌کنیم وضعیت همین است.

‏به‬ راحتی مربیان را از دست می‌دهیم
ایراندوست با اشاره به شهرزاد مظفر گفت: همه شهرزاد مظفر را می‌شناسیم مظفر کسی است که می‌توانست در آمریکا و در کنار خانواده اش زندگی کند اما او ایران را انتخاب کرد چرا که عاشقانه فوتبال و فوتسال را دوست داشت و می‌خواست در کنار دختران ایران باشد او همیشه می‌گفت قلب من برای ایران می تپد و تمام وجود م دختران ایران زمین هستند. حال ما چنین آدمی را به راحتی از دست داده‌ایم. مربیان را به راحتی از دست می‌دهیم و آنها را دلسرد می‌کنیم.

شجاعی ۹۰ دقیقه بازی را در ورزشگاه تماشا می‌کرد
ایراندوست در پایان گفت: فصل گذشته تیم آذرخش تهران تنها تیم تهرانی حاضر در مسابقات بود اما مسئولان حتی یک بار در ورزشگاه حاضر نشدند تا بازی را تماشا کنند، در دوران نایب رئیسی شجاعی او تا انزلی، ساوه، بندرعباس و … می‌رفت تا ۹۰ دقیقه بازی را از نزدیک تماشا کند و نتیجه آن بود که فوتبال زنان موفق تر از زمان حال بود. تا زمانی که بخواهیم با دروغ خودمان را مطرح کنیم هیچ چیز درست نمی‌شود.


مریم ایراندوست, لیلا صوفی‌زاده, ملوان بندرانزلی


دیدگاه شما
دیدگاه ها