ورود / عضویت
تاریخ 1398/03/16 ساعت 19:42

فرانسه

پنج نکته از جام جهانی فوتبال زنان

پنج نکته از جام جهانی فوتبال زنان هشتمین دوره مسابقات جام جهانی فوتبال زنان روز ۷ ژوئن با دیدار افتتاحیه فرانسه و کره جنوبی در پاریس برگزار خواهد شد. در زیر نگاهی می‌اندازیم به تاریخچه مختصر این بازی‌ها و نکات جالب‌ توجه مسابقات پیش رو:

اولین دوره جام جهانی فوتبال زنان
تا سال ۱۹۹۱ که فیفا اقدام به برگزاری مسابقات جام جهانی فوتبال زنان کرد، هیچ دوره‌ای از این مسابقات رسمی برگزار نشده بود.
آن دوره مسابقات به میزبانی چین و با شرکت ۱۲ تیم برگزار شد که طی آن تیم آمریکا به مقام قهرمانی دست یافت.
آمریکا با کسب دو عنوان دیگر قهرمانی در سال‌های ۱۹۹۹ و ۲۰۱۵ پرافتخارترین تیم جام جهانی فوتبال زنان است.

بهترین گلزن ادوار جام جهانی زنان
مارتا ویرا داسیلوا، مشهور به مارتا، با ۱۵ گل بهترین گلزن ادوار جام جهانی زنان است و با توجه به اینکه هنوز در ۳۳ سالگی عضو تیم برزیل است این شانس را دارد که رکورد خود را بهبود بخشد.
این مهاجم که سال گذشته برای ششمین بار عنوان بهترین بازیکن فوتبال زنان جهان را از آن خود کرد، مهاجم باشگاه اورلاندو پراید ایالات متحده آمریکا است و پیش از این در سال‌های ۲۰۰۶، ۲۰۰۷، ۲۰۰۸، ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ از سوی فدراسیون بین‌المللی فوتبال به عنوان بهترین بازیکن زن جهان انتخاب شده بود.

به کارگیری فن آوری‌های نو
برای اولین بار در تاریخ جام جهانی زنان، فیفا در رقابت‌های این دوره از سیستم ویدئو چک موسوم به VAR استفاده خواهد کرد.
فن‌آوری کمک داور ویدیویی در رقابت‌های جام جهانی مردان در سال ۲۰۱۸ روسیه مورد استفاده قرار گرفت و در مجموع بازتاب مثبتی در میان کارشناسان و داوران فوتبال جهان به همراه داشت.
با به کارگیری سیستم ویدئو چک که به معنای بیشتر شدن نظارت بر عملکرد بازیکنان در زمین فوتبال بود، در آن جام جهانی رکورد ۲۹ پنالتی به ثبت رسید که بیشترین تعداد پنالتی‌ها در ادوار جام‌های جهانی است. از این رو به نظر می‌رسد این فن آوری رقابت‌های تابستان امسال را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

لباس‌های محیط‌زیستی بازیکنان
۱۴ تیم از ۲۴ تیم شرکت کننده در این رقابت‌ها از لباس‌های شرکت نایک استفاده می‌کنند که ویژگی به خصوصی دارند.
در واقع هر کدام از این لباس‌ها از بقایای ۱۲ بطری پلاستیکی مستعمل ساخته شده‌اند. این بطری‌ها ابتدا به صورت الیاف بسیار ریز درآمده‌اند و سپس در لباس به کار رفته‌اند. رنگ‌ پیراهن بازیکنان نیز از رنگ‌های طبیعی گرفته شده است.
ورزشگاه‌هایی که در آن‌ها رقابت‌های جام جهانی زنان برگزار می‌شود نیز از ویژگی‌های محیط زیستی برخوردار هستند. برای مثال، ورزشگاه لیون که محل مسابقه ماقبل از فینال است برق مورد نیاز خود را از پنل‌های خورشیدی تامین می‌کند و آبیاری چمن آن از محل آب باران است که توسط یک سیستم زهکشی مجهز جمع آوری شده و مورد استفاده مجدد قرار می‌گیرد.

جنجال چمن مصنوعی
در سال ۲۰۱۵ گروهی از بازیکنان مسابقه نهایی از فیفا به خاطر استفاده از ورزشگاه چمن مصنوعی شکایت کردند.
آن‌ها استدلال کردند که این زمین ایمن نبوده و شرایط بازی برابر با جام جهانی مردان را که روی چمن طبیعی برگزار می شود نداشته است.
فیفا در مقابل اتهام تبعیض را رد کرد و در نهایت بازیکنان نیز از شکایت خود صرف نظر کردند. بازی‌های امسال روی چمن طبیعی برگزار خواهد شد.


جام جهانی فوتبال زنان, مارتا ویرا داسیلوا


دیدگاه شما
دیدگاه ها